مقالات

در پمپ های خانگی استفاده از ست کنترل بهتر است یا مخزن تحت فشار

در پمپ های خانگی استفاده از ست کنترل بهتر است یا مخزن تحت فشار

مخزن فشار چیست؟

مخزن فشار (یا مخزن تحت فشار ) یک ظرف فلزی یا فایبرگلاس است که می تواند از 2 لیتر تا 500 لیتر متغیر باشد. داخل مخزن یک دیافراگم لاستیکی وجود دارد که مخزن را به 2 نیمه، نیمه مرطوب و نیمه خشک تقسیم می کند.

مخزن فشار فلزی

قسمت خشک یک سوپاپ لاستیک به آن متصل است و هوای فشرده به داخل آن پمپ می شود تا فشار در حد معینی باشد که بعداً در مورد آن صحبت خواهیم کرد. نیمه مرطوب دارای یک خروجی رزوه ای فلزی (یا گاهی اوقات پلاستیکی) است که به آن متصل است و برای پمپ فشار به لوله وصل می شود.

مخازن تحت فشار معمولا از فولاد ساخته می شوند. مدل های فولادی مدرن ارزان و کم تعمیر هستند و دیافراگم در آنها تعبیه شده است. اما می‌توانند در معرض کیفیت پایین آب و بیرون بودن در آب و هوا، به‌ویژه نزدیکی ساحل آسیب پذیر باشند.

مخزن فشار چگونه کار می کند؟

مخزن  فشار مخزنی است که دارای نوعی کلید الکتریکی روی آن است که وقتی فشار سیستم به یک نقطه از پیش تنظیم شده می رسد پمپ را خاموش می کند، گاهی اوقات ثابت است و گاهی اوقات قابل تنظیم است. هنگامی که مخزن فشار شما کار می کند و یک شیر آب روی سیستم باز است، آب از شیر خارج می شود.

سیستم مخزن فشار چگونه کار می کند

هنگامی که شیر آب بسته می شود، جریان آب متوقف می شود و فشار در سیستم افزایش می یابد. هنگامی که فشار به تنظیم “خاموش” کلید یا کنترلر رسید، پمپ خاموش می شود و لوله ها تحت فشار باقی می مانند. از آنجایی که آب خیلی قابل تراکم نیست و لوله‌ها فقط مقدار کمی آب را ذخیره می‌کنند، وقتی دوباره شیر آب را باز می‌کنید فشار خیلی سریع کاهش می‌یابد و فقط مقدار کمی آب خارج می‌شود. هنگامی که فشار به تنظیم “روشن” سوئیچ کاهش می یابد، پمپ دوباره روشن می شود و شروع به پمپاژ می کند.

مخزن فشار را کجا نصب کنیم؟

شما یک مخزن تحت فشار را در هر جایی در قسمت تحویل یا تحت فشار یک سیستم نصب می کنید. تمام سیستم های پمپ فشار نیاز به یک شیر چک (یا شیر یک طرفه) نصب شده در لوله کشی دارند. این می تواند در سمت مکش (به عنوان یک دریچه پایی یا روی ورودی پمپ) یا درست بعد از پمپ در خروجی نصب شود. شیر برگشت جریان آب به سمت عقب و کاهش فشار را با خاموش شدن پمپ ها متوقف می کند. این به پمپ فشار اجازه می دهد تا فشار ایجاد کند و به کلید اتوماتیک اجازه دهد آن را خاموش کند.

یک مخزن فشار را می توان در هر جایی پس از این شیر چک نصب کرد. این بدان معنی است که وقتی تمام شیرهای آب در سیستم بسته می شوند، فشار در سیستم افزایش می یابد. هنگامی که فشار آب در سیستم از فشار هوای مخزن فراتر می رود، هوا شروع به فشرده شدن می کند و آب قسمت مرطوب مخزن را پر می کند. هنگامی که قسمت مرطوب مخزن هوا را تا آنجا که می تواند فشرده کرد، فشار کمی بیشتر می شود و سپس خاموش می شود. شما به سادگی یک قطعه T یا یک زین کوبنده را در لوله خروجی برش دهید و یک لوله یا یک قطعه شلنگ فشاری را در ورودی مخزن قرار دهید. برخی از مخازن (تا حدود 15 لیتر) برای نصب روی لوله یا بالای پمپ مناسب هستند. هنگامی که آنها از این اندازه فراتر رفتند، معمولاً باید روی یک پایه نصب شوند و بیشتر اوقات آنها در واقع با پایه هستند.

مخازن تحت فشار یک قطعه ارزان، ساده و موثر هستند که به محافظت از پمپ شما کمک می کند و فشار ثابت و جریان آب را برای هر کاربردی که نیاز دارید در اختیار شما قرار می دهد.

ست کنترل : کاربردها، مزایا و معایب

 

هنگامی که صحبت از کنترل کننده های فشار اتوماتیک می شود، نام آن گویای همه چیز است. این دستگاه های مفید به طور خودکار یک پمپ فشار را کنترل می کنند و اطمینان حاصل می کنند که به طور مداوم فشار کافی را بدون نیاز به تنظیم دستی تامین می کنند. کنترل‌کننده‌های پمپ اتوماتیک در پیکربندی‌های مختلفی بر اساس نیاز شما وجود دارند، اما رایج‌ترین انواع آن‌ها از پیش تنظیم شده یا قابل تنظیم با رزوه‌های نر 25 میلی‌متری BSP در بالا، پایین یا کنار هستند.

به غیر از راه‌اندازی و توقف خودکار پمپ فشار، کنترل‌کننده فشار خودکار کاربردها و مزایای بیشتری دارد، مانند حفظ فشار مورد نظر و محافظت از پمپ فشار شما در برابر خشک شدن. بسته به کنترل کننده فشار خودکاری که انتخاب می کنید، ویژگی ها متفاوت است، اما این پایه ها در هر برند و مدلی سازگار هستند.

این مقاله همه برنامه ها، هر مزیت و حتی راه حل هایی را برای برخی از مشکلات رایج کنترل کننده پمپ خودکار باز می کند. با تجهیز شما به تمام اطلاعاتی که باید در مورد کنترل‌کننده‌های پمپ اتوماتیک بدانید، متوجه خواهید شد که آیا واقعاً به آن نیاز دارید و چگونه از آن به طور مؤثر استفاده کنید.

با توجه به مفید بودن آنها، تعجب آور نیست که بسیاری از پمپ های آب خانگی اکنون با یک کنترلر پمپ نصب شده ارائه می شوند که یک راه حل فوق العاده همه جانبه برای مدیریت آب شما ارائه می دهد.

 

کنترلر اتوماتیک پمپ چیست؟

کنترل کننده فشار پمپ آب اتوماتیک یک سیستم هوشمند و اقتصادی است که برای مدیریت فشار آب طراحی شده است. این امر به جلوگیری از تاخیر، به حداقل رساندن ارتعاشات و کنترل دقیق آب شما کمک می کند. با چنین عملکردهای متنوع، یکی از مزایای برجسته این است که یک قطعه بسیار کارآمد از تجهیزات مورد نیاز سیستم آبرسانی شما است.

یک کنترل کننده اتوماتیک پمپ اساساً جایگزین شش دستگاه می شود، از جمله:

  • مخزن فشار
  • سوئیچ فشار
  • شیر چک
  • فشار سنج
  • مس پنج طرفه
  • سوئیچ شناور

همه این دستگاه ها در یک دستگاه هوشمند و کارآمد ادغام شده اند: کنترل کننده اتوماتیک پمپ. می توانید از یک کنترل کننده فشار اتوماتیک برای تامین آب خانگی خود استفاده کنید که به پمپی مجهز است که فشار دوش، سینک، آبپاش و غیره را مدیریت می کند. آنها زمانی مفید هستند که با یک پمپ تقویت کننده فشار خانگی یا یک پمپ مخزن آب باران ترکیب شوند.

کنترل کننده اتوماتیک پمپ چگونه کار می کند؟

اکنون که می دانید کنترل کننده اتوماتیک پمپ چیست و چه کاری می تواند انجام دهد، اجازه دهید در مورد نحوه عملکرد آن صحبت کنیم.

اصولاً یک کنترل کننده فشار خودکار موتوری است که هنگامی که آب در مخزن سربار (OHT) به زیر حد پایین بیفتد به طور خودکار روشن می شود و بالعکس. مدار پشت آن ساده است و پتانسیل مشکلات الکتریکی را به حداقل می رساند و همچنین انرژی بسیار کارآمدی دارد. منبع تغذیه 12 ولتی DC است که تقریباً به اندازه شارژ تلفن شما انرژی مصرف می کند.

یک کنترل کننده فشار اتوماتیک بدون اینکه خیلی فنی باشد، برای کار به فشار آب متکی است. استفاده از کنترل فشار خودکار نیاز به سایر اجزای سیستم کنترل فشار آب سنتی را از بین می‌برد و لوله‌کشی خانه شما را پیچیده‌تر می‌کند (و همچنین هزینه کمتری دارد).

 

آیا به کنترل کننده اتوماتیک پمپ نیاز داریم؟

قبل از اینکه از خود بپرسید که آیا به کنترل کننده اتوماتیک  نیاز دارید، ابتدا به این سوالات پاسخ دهید:

 

  • آیا می خواهید در قبوض آب و برق صرفه جویی کنید؟
  • آیا می خواهید یک سیستم کنترل فشار آب با ماندگاری طولانی داشته باشد که پیکربندی آن آسان و عیب یابی آسان باشد؟
  • آیا می خواهید گزینه کمتر پیچیده و کارآمدتری برای حفظ جریان ثابت فشار در خانه خود بدون فرسودگی مخزن فشار آب یا سوئیچ خود داشته باشید؟

ما حدس می زنیم که پاسخ شما مثبت است! و اگر در حال راه اندازی یک سیستم لوله کشی یا آبیاری جدید هستید، قطعا باید یک کنترل کننده فشار خودکار را در نظر بگیرید. استفاده از یک راه حل خودکار از همان ابتدا از بسیاری از جنبه های منفی و دردسرهای مربوط به مقاوم سازی یک شبکه موجود جلوگیری می کند.

با این حال، اگر در تنظیم کنترل فشار خود با مشکلات زیادی مواجه شده‌اید، ممکن است ارزش سرمایه‌گذاری روی یک کنترل‌کننده فشار پمپ خودکار را نیز داشته باشد.

 

توجه به این نکته مهم است که بسیاری از پمپ‌ها در حال حاضر همراه با یک کنترل‌کننده فشار عرضه می‌شوند، و حتی برخی از آنها ممکن است از قبل نصب شده باشند، که فرآیند راه‌اندازی کنترل‌کننده پمپ شما را ساده می‌کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *