مقالات

نحوه نصب پمپ آب خانگی

نحوه نصب پمپ آب خانگی

نصب پمپ آب در خانه کار پیچیده ای نیست، اما از آنجایی که پمپ آب ترکیبی از برق و آب است، باید نهایت دقت را به عمل آورد تا اطمینان حاصل شود که نصب به طور ایمن انجام می شود. برای نصب پمپ آب به مهارت های فنی و عملی اولیه نیاز دارید.

اگر شک دارید، لطفاً با یک نصاب حرفه‌ای مشورت کنید، به خصوص اگر وضعیت شما پیچیده‌تر است، یا اگر در ملکی زندگی می‌کنید که خدمات مشترک و تعمیر و نگهداری تجهیزات بیرونی دارد. اگر مطمئن هستید که مهارت های لوله کشی و برق مورد نیاز را دارید، نکاتی وجود دارد که باید هنگام برنامه ریزی و نصب سیستم پمپ آب خود در نظر داشته باشید.

موارد کلی که می بایست قبل از نصب پمپ آب به آنها توجا داشته باشید به شرح زیر است :

  1. قطعات را بررسی کنید

قبل از آماده سازی برای نصب پمپ ، باید بررسی کنید که آیا سیستم عامل هر قسمت از پمپ شل است یا خیر و آیا انسداد ماده خارجی در کانال جریان بدنه پمپ وجود دارد یا خیر. از انجام کارهایی که پس از نصب بعدی قابل تمیز کردن نیست اجتناب کنید.

  1. محل نصب

هنگام نصب پمپ ، نصب آن به صورت عمودی یا افقی ضروری است. جهت جریان آب باید با جهت فلش نمایش داده شده روی بدنه پمپ مطابقت داشته باشد و سعی کنید آن را در نزدیکترین موقعیت به سطح آب نصب کنید.

  1. جزئیات نصب

تا حد امکان یک شیر جلوی پمپ اضافه کنید تا در آینده نگهداری آن راحت تر باشد. علاوه بر این، به نصب یک گیج فشار در خارج از خروجی پمپ توجه کنید تا بتوانید بررسی کنید که پمپ در محدوده هد و جریان نامی استفاده می شود که می تواند عمر پمپ را نیز افزایش دهد.

 

مراحل نصب پمپ آب :

 

  • نصب با مخزن آب یا منبع آب ساکن شروع می شود.

پمپ های فشار همیشه در ترکیب با مخزن آب یا منبع آب استفاده می شوند زیرا پمپ نمی تواند منبع آب ارائه شده توسط تامین کننده شهرداری شما را افزایش دهد. (اگر منبع شهری شما فقط هفت لیتر در دقیقه باشد، (مثلا) و پمپ شما طوری طراحی شده باشد که بیش از 15 لیتر در دقیقه تولید کند، موتور تحت فشار قرار می گیرد – که عمر مفید آن را کاهش می دهد – و نتایج مناسبی را ارائه نخواهد داد.

 

  • در مورد موقعیت مخزن آب یا منبع آب ساکن خود تصمیم بگیرید.

محل مخزن آب به فضایی که در دسترس دارید، فاصله از نزدیکترین لوله آب/ لوله ناودانی و منبع تغذیه بستگی دارد.

فاصله مهم است، زیرا فشار و جریان تحت تأثیر اصطکاک داخل لوله ها قرار می گیرد، بنابراین هر چه پمپ مجبور باشد آب را به جایی که لازم است فشار دهد، دبی و فشار کمتر می شود.

شما همچنین به منبع تغذیه برای موتور پمپ نیاز خواهید داشت، بنابراین فاصله تا پمپ بر طول کابلی که باید نصب کنید تأثیر می گذارد و این بر هزینه نصب تأثیر می گذارد.

همچنین اندازه مخزن آب خود را که می تواند از مخازن ذخیره کوچک تا بزرگ متغیر باشد را درنظر بگیرید. مخزن باید همیشه روی سطحی محکم، صاف و کاملاً هموار نصب شود که زیر وزن آب فرو نریزد. به یاد داشته باشید که یک مخزن پر آب 5000 لیتری بیش از پنج تن وزن خواهد داشت! ایده خوبی است که پایه مخزن را کمی از سطح زمین بلند کنید تا پمپ کمی پایین تر از خروجی مخزن نصب شود. این کار کمک می‌کند تا پمپ پر از آب باشد و از خشک شدن و احتمالاً آسیب رساندن به آن جلوگیری کند.

 

  • مخزن آب چگونه پر می شود؟

به عبارت ساده، مخزن آب شما پر از آب کم فشاری است که از طریق یک شیر شناور ساده متصل به منبع آب ساکن شهری/آب استاتیک جایگزین می‌آید که با پر شدن مخزن بسته می‌شود. هنگامی که آب استخراج می شود، این دریچه باز می شود تا دوباره مخزن را به همان روشی که سیستم فلاش سرویس های بهداشتی کار می کند دوباره پر کند. پمپ فشار از این آب برای تغذیه خانه شما با فشار بالاتر استفاده می کند. با مصرف آب، پمپ به طور خودکار روشن و خاموش می شود.

 

  • چه اندازه مخزن آب باید تهیه کنید؟

اندازه مخزن آب به میانگین مصرف آب شما بستگی دارد و بسته به اینکه بخواهید آب باران را نیز برداشت کنید، می تواند از یک مخزن کوچک 750 لیتری تا 10000 لیتر متغیر باشد.

 

  • تعیین و نصب قطعات الکتریکی

اکنون که مکان مخزن ما را شناسایی و آماده کرده اید و فضای کافی برای پمپ فشار و مخزن انتخابی شما وجود دارد، باید کابل برق و سوئیچ ایزولاتور صحیح را برای موتور اندازه ای که قصد نصب آن را دارید، با در نظر گرفتن قدرت نصب کنید. اندازه کابل را در نظر داشته باشید، زیرا کیلووات پمپی که انتخاب می کنید تعیین می کند که از چه کابلی برای تامین برق پمپ استفاده کنید.

 

  • اطمینان حاصل کنید که پمپ فشار به طور محکم روی زمین نصب شده است.

پمپ های فشار دارای سوراخ های نصب در پایه هستند تا بتوان آن را روی زمین ثابت کرد. این موضوع تضمین می کند که پمپ همیشه عمودی و در موقعیت صحیح باقی بماند. هر نوع ارتعاش یا صرفاً روشن/خاموش کردن پمپ می‌تواند باعث شود که پمپ از موقعیت خود خارج شود.

 

  • شیر بدون برگشت یا یک طرفه نصب کنید.

همیشه باید یک شیر بدون برگشت، شیر یک طرفه یا شیر چک به عنوان بخشی از سیستم پمپ نصب شده باشد و معمولاً در بسته بندی موجود است.

 

 

  • اطمینان حاصل کنید که لوله ورودی مستقیم و به اندازه کافی بزرگ است

یکی از عوامل مهمی که باید در نظر بگیرید مسیر لوله ای است که از مخزن شما به ورودی پمپ می آید. این باید تا حد امکان مستقیم و حداقل 100 سانتی متر باشد تا از هرگونه تلاطم در آب ورودی به پمپ جلوگیری شود.

نصب زانوهای 90 درجه در نزدیکی ورودی پمپ باعث تلاطم می شود که می تواند منجر به تشکیل حباب های هوا شود و این موضوع می تواند به پمپ آسیب برساند.

اگر پمپ کوچکی دارید، می توانید از لوله کشی انعطاف پذیر بین پمپ و بقیه سیستم آب استفاده کنید تا از انتقال هر گونه لرزش احتمالی در سراسر خانه جلوگیری شود. این کار می‌تواند باعث ایجاد صداهای تحریک‌کننده و ارتعاشات نیز در طول سال‌ها استفاده شود.

 

  • اطمینان حاصل کنید که لوله های آب شما اندازه مناسبی دارند

اطمینان حاصل کنید که از لوله های اندازه مناسب استفاده می کنید و سعی کنید با اندازه موجود سیستم آبرسانی خانه شما مطابقت داشته باشد. هر بار که قطر لوله تغییر می کند یا زانویی در لوله وجود دارد، جریان یکنواخت آب را مختل می کند و این منجر به افت فشار و جریان می شود.

 

  • شیرهای قطع را در ورودی و خروجی نصب کنید.

اطمینان حاصل کنید که دریچه های قطع را نصب کنید تا پمپ بدون نیاز به پمپاژ آب در کل سیستم جدا شده و آزمایش شود. شما باید بتوانید پمپ را دور بزنید تا در صورت نیاز به برداشتن یا سرویس دهی شود. اگر تصمیم به ارتقاء به پمپ بزرگتر در آینده داشته باشید، این امر روند کار را نیز ساده می کند.

 

  • از پمپ خود در برابر عناصر خارجی محافظت کنید

پمپ همچنین باید از عناصری مانند باران، گرد و غبار بیش از حد و غیره محافظت شود تا از عمر طولانی و عملکرد مداوم اطمینان حاصل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *