مقالات

نحوه نگهداری از پمپ ها در فصل سرما

نحوه نگهداری از پمپ ها در فصل سرما

با شروع فصل زمستان، یک موضوع بسیار مهم برای مصرف کنندگان و مشترکان آب به وجود می آید و آن نحوه محافظت از پمپ ها در برابر هوای سرد است . زمستان های سخت می تواند پمپ ها و همچنین آب، فاضلاب و سایر مایعات موجود در لوله ها را منجمد کند. برای نگهداری صحیح پمپ ها در این مدت دقت زیادی لازم است.

باقی ماندن رشوبت و آب در داخل پمپ ها، آنها از قبل در هنگام ورود هوای سرد آسیب پذیر هستند. آب یخ زده / دوغاب در پمپ می تواند منجر به بسیاری از مشکلات فنی مانند خرابی تجهیزات، عملکرد نامناسب سیستم، شوک حرارتی یا ترکیدن کند. از این رو مهم است که پمپ های خود را با آماده سازی و پیش بینی تمهیدات مناسب برای عملکرد دقیق زمستانی آماده کنید.

 

آیا تمام پمپ های آب باید در زمستان تحت مراقبت قرار گیرند؟

پمپ آتش نشانی، پمپ‌های آبی که در اعماق آب کار می‌کنند، نیازی به مراقبت های زمستانی مانند پمپ‌های سطحی ندارند، زیرا آب در عمق خاصی یخ نمی‌زند. در این موارد، به طور کلی توصیه می شود که موتور پمپ را تا پایین ترین سطح ممکن در زیر آب فرو ببرید. این یک راه حل جایگزین برای زمانی است که برداشتن آب چشمه یا پمپ حوض دشوار است.

تمام پمپ های آب کم عمق یا سطحی باید در مناطق سردسیر در فصل زمستان تحت مراقبت های خاص قرار گیرند . این شامل پمپ های حوضچه یا فواره، پمپ های جت قابل تبدیل، پمپ های استخر، سیستم های آبیاری و غیره است. همه آنها باید تخلیه شوند. اجازه ندهید در هیچ شرایطی یخ بزنند. اگر به دلایلی نمی توان آنها را تخلیه کرد، موتور(های) پمپ را از آب خارج کرده و در مکانی نگهداری کنید که از یخ زدگی جلوگیری شود.

اگر قصد ندارید چندین ماه از پمپ خود استفاده کنید، همیشه ایده خوبی است که آن را تخلیه کنید و برای بهترین نتیجه پمپ را به فضای گرمتر یا با دمای کنترل شده منتقل کنید.

 

کارهایی که قبل از فرارسیدن زمستان برای یک پمپ باید انجام داد :

برخی از پمپ های چاه کم عمق هنگامی که آب یخ می زند، منبسط می شود در حالی که سایر مواد، مانند فلز موجود در پمپ های آب، با کاهش دما، منقبض می شوند و کوچکتر می شوند. این ترکیب می تواند منجر به ترکیدن خطوط آب و ترک خوردن پمپ چدن شود.

در برنامه های کاربردی در طول سال، مانند پمپ های چاه در خانه ها، ممکن است لازم باشد منبع گرمای اضافی برای جلوگیری از یخ زدن لوله ها فراهم شود. در این موارد، مقدار کمی آب را به طور مداوم از طریق سیستم خود عبور دهید تا زمانی که دما دوباره افزایش یابد، زیرا یخ زدن برای آب جاری سخت تر است.

در اینجا هفت مرحله برای کمک به نگهداری پمپ های خود در شرایط آب و هوایی سرد آورده شده است:

  1. قسمت ورودی و خط تخلیه را عایق بندی کنید:

بخش ورودی آب وخط تخلیه آب را همواره تحت نظر داشته باشید و به طور مناسب عایق بندی کنید . هنگامی که هر یک از این مناطق یخ می زند، پمپ نمی تواند به درستی کار کند و ممکن است منجر به عملکرد نامناسب سیستم شود.

یکی از راه های جلوگیری از یخ زدگی لوله ها و محافظت از خط در برابر آسیب دیدن قسمت ورودی و تخلیه با نوار گرمایش است.

 

  1. منبع گرمایی مناسب داشته باشید:

راهی برای محافظت از پمپ خود در برابر هوای سرد بیابید و از یک منبع حرارتی مناسب برای افزایش دمای مجموعه بلبرینگ، روغن روان کننده و بدنه پمپ قبل از راه اندازی آن استفاده کنید. اتاق گرمایش یک راه ایده آل برای انجام آن خواهد بود.

 

  1. از یخ زدگی در هنگام خاموش بودن جلوگیری کنید:

اگر دستگاه خود را برای تعمیر و نگهداری خاموش می کنید، مطمئن شوید که کاملاً عاری از آب باشد. در صورت باقیماندن آب در پمپ ، پمپ شما یخ زده و منبسط می شود که در نهایت منجر به آسیب می شود. برای جلوگیری از آن، یک شیر تخلیه را در پایین ترین نقطه سیستم لوله کشی نصب کرده و از آن استفاده کنید تا آب موجود به صورت کامل تخلیه شود.

 

  1. روغن کاری مناسب و منظم پمپ:

هر شکلی از تراکم یا رطوبت در یاتاقان های پمپ در دمای پایین به یخ تبدیل می شود. این امر از حرکت روان آب / دوغاب در پمپ جلوگیری می کند.

قبل از رسیدن هوای سرد، با بررسی ویسکوزیته یا “وزن” روغن در برابر سردترین دمای هوا، بررسی کنید که روغن برای شرایط آب و هوایی سرد مناسب است. ممکن است مجبور شوید به سراغ روغن های مختلف بروید و پمپ را بیشتر روغن کاری کنید تا در دماهای پایین مقاوم بوده و به عملکرد بدون نقص خود ادامه دهد .

 

  1. مراقبت مستمر داشته باشید :

اگرچه پمپ ها ماشین هستند، اما نیاز به مراقبت دارند و باید با درایت با آنها کار کرد. در حین کارکردن پمپ ها در هوای سرد، برای جلوگیری از شوک حرارتی، بدنه پمپ همیشه باید به تدریج، چه با جریان فرآیند یا گرمای خارجی، به دمای عملیاتی برسد. جعبه پر کن پمپ نیز به منبع ثابتی از آب نیاز دارد که ممکن است نیاز به عایق بندی یا گرم کردن داشته باشد و برای جلوگیری از تجمع یخ باید آب شستشو را تخلیه کرد.

 

  1. شلنگ تخلیه :

آب / دوغاب داخل لوله ها با نزدیک شدن به یخ زدن منبسط می شود. اگر شلنگ تخلیه کوچک باشد، احتمالاً شلنگ با یخ مسدود می شود. این تکه های یخ زده از جریان آب جلوگیری می کند و می تواند منجر به ترکیدن لوله یا سایر مشکلات تعمیر و نگهداری در سیستم شود. از یک شلنگ تخلیه بزرگتر استفاده کنید تا مطمئن شوید که آب می تواند بدون مشکل از آن عبور کند.

 

  1. پمپ را با پروپیلن گلیکول پر کنید

از محلول پروپیلن گلیکول برای پر کردن بدنه پمپ استفاده کنید تا با آب باقیمانده داخل پمپ مخلوط شود تا از یخ زدن سیستم جلوگیری شود.

 

*نکته مهم:

هرگز نباید پروپیلن گلیکول را با ضدیخ خودروهای مورد استفاده در رادیاتور خودرو که اتیلن گلیکول نامیده می شود، اشتباه گرفت. این ماده بسیار سمی است و هرگز نمی توان آن را در برنامه های کاربردی آب شیرین (به خصوص در پمپ های چاه) استفاده کرد.

اینها چند نکته برای حفظ سیستم دوغاب خود در شرایط کار در طول هوای زمستان است.

 

 

حتی اگر در آب و هوای گرم تری زندگی می کنید، باید تمهیدات لازم را برای وقوع هوای سرد احتمالی در نظر داشته باشید زیرا یک جریان هوای سرد ناگهانی می تواند خسارت های سنگینی به سیستم پمپ یا لوله کشی های مربوطه وارد کند. علاوه بر این، آسیب های ناشی از یخ زدگی لزوما یک خرابی یکسان یا واضح را در سیستم پمپ شما به وجود نمی آورد ، بنابراین شما ظاهر پمپ خود را بررسی می کنید و اقدام به تمیز کاری و … سطوح خارجی پمپ می کنید ، در حالی که ممکن است سرما و یخبندان به اجزای داخلی پمپ شما آسیب رسانده باشد ، پس بهتر است مراقبت های لازم تنها معطوف به ظاهز خارجی پمپ خود نکنید و مراقبت های لازم به اجزای داخلی را نیز در نظر بگیرید. با این کار هنگامی که فصل سرما به پایان می رسد و همه چیز را دوباره کنار هم می گذارید، مطمئن شوید که با دنبال کردن مراحل بالا به طور معکوس، اقدامات مناسب را برای زمستان زدایی پمپ خود انجام داده اید. سپس، تنها کاری که باید انجام دهید این است که در صورت نیاز پمپ خود را دوباره پرایم کنید و از سیستم پمپاژ خود به صورت عادی استفاده کنید .

 

چگونه دما می تواند بر روند کار پمپ شما تأثیر بگذارد

 

یکی از مهمترین مواردی که باید به آن توجه کرد دما است. دما می تواند به روش زیر بر پمپ/های شما تأثیر بگذارد:

 

  • خوردگی مصالح ساختمانی: اگر مواد شیمیایی خاصی را پمپاژ می کنید، بسته به دما ممکن است خوردگی رخ دهد. مایع جوشان داغ نسبت به مواد در دماهای سردتر عمل خورندگی بیشتری دارد. بنابراین مهم است که سازگاری شیمیایی را در دمایی که پمپاژ می کنید بررسی کنید.
  • اجزای پمپ: با افزایش دما، گرما از طریق شفت به یاتاقان منتقل می شود. این باعث کاهش قابل توجه عمر بلبرینگ می شود و حتی ممکن است به یاتاقان آسیب برساند .
  • ویسکوزیته سیال: مایعاتی که تحت تأثیر دما هستند می توانند ویسکوزیته را در طول فرآیند پمپاژ تغییر دهند. به عنوان مثال، عسل وقتی گرم می شود بسیار شل شده و نحوه پمپاژ آن را تغییر می دهد. بنابراین، درک چگونگی تغییر دما ویسکوزیته محصولات شما در حین پمپاژ، انتخاب صحیح پمپ را تضمین می کند.
  • انبساط قطعات: در دماهای بالا، قطعات فلزی می توانند با سرعت های متفاوتی منبسط شوند. این امر به ویژه در طول فرآیند انتخاب پمپ بسیار مهم است و باید بر روی مصالح ساختمانی که انتخاب می کنید تأثیر بگذارد.
  • حفظ گرما یا حفظ دمای پایین: در برخی موارد، برنامه شما ممکن است نیاز به حفظ دمای خاصی داشته باشد. این را می توان با حفظ شرایط جریان، یا با استفاده از ژاکت گرمایشی که به شما امکان می دهد دماهای بالا را حفظ کنید، به دست آمد. از طرف دیگر، اگر شما نیاز به حفظ دمای پایین دارید، می توان عایق مناسبی تهیه کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *