مقالات

سر و صدای پمپ و علل آن : آنچه شما باید بدانید

سر و صدای پمپ و علل آن : آنچه شما باید بدانید

پمپ های فشار بالا تجاری که برای کشاورزی ، تمیز کردن ، کنترل آفات و سایر صنایع مورد استفاده قرار می گیرند ، برخی اوقات این قطعات متحرک به مرور زمان سر و صدا زیادی تولید می کنند .

برخی از سر و صدای پمپ قابل قبول است ، اما مواقعی وجود دارد که میزان سر و صدای زیاد تولی می شود که نشان دهنده این است چیزی اشتباه عمی می کند. صداهایی که به طور ناگهانی شروع می شوند یا در طول زمان افزایش می یابند، ممکن است یکی از مشکلات زیر را نشان دهند و نشانه ای از این باشد که زمان انجام برخی تعمیرات مهم پمپ برای دستیابی به کاهش صدای پمپ فرا رسیده است.

 

مشکلات و علل ایجاد سر و صدا در پمپ :

  1. کاویتاسیون

صدای تق تق در داخل پمپ ممکن است به دلیل کاویتاسیون آسیب‌دیده، ناشی از ترکیدن حباب‌های گازی داخلی به دلیل محدودیت جریان، فشار نامناسب یا مسائل دیگر باشد. به همین ترتیب، کوبیدن آب، انفجار یک حباب بزرگ گازی یا حباب هوا ممکن است مانند یک انفجار بلند به نظر برسد. اقداماتی را برای از بین بردن کاویتاسیون انجام دهید.

  1. مهر و موم فرسوده و نشتی در لوله کشی

اگر مهر و موم پمپ خراب، ترک خورده یا خشک شود، ممکن است نشتی ایجاد کند. نشت هوا در لوله کشی ورودی می تواند صداهای بسیار بلندی ایجاد کند. مشابه کاویتاسیون، اگر اصلاح نشود، می تواند پمپ را خراب کند. تمام اتصالات را به طور مرتب بررسی کنید تا از مهر و موم مناسب اطمینان حاصل کنید.

  1. پیکربندی ضعیف لوله کشی ورودی

اگر یک محفظه پلاستیکی بزرگ دارید که دارای مخزن داخلی است، یا شیلنگ هایی دارید که در امتداد کف محفظه پلاستیکی قرار دارند و یک پمپ در بالای آن قرار می دهید، به احتمال زیاد باعث ایجاد صدای بیش از حد می شود. به همین ترتیب، هر شیلنگی که به گونه ای هدایت نشده باشد که آن را از دیوارها و محفظه دور نگه دارد، می تواند مشکلاتی ایجاد کند.

  1. یاتاقان فرسوده

اگر یک پمپ به پایان عمر خود نزدیک شود، شیار پیستون و یاتاقان که به انتهای موتور متصل است ممکن است فرسوده شوند. نگهداری مناسب می تواند به جلوگیری از این مشکل کمک کند.

  1. گریس یا روغن آلوده

ذرات موجود در روان کننده می توانند خراشیده و به سیستم پمپ آسیب بزنند و در نتیجه صدا ایجاد شود. عدم نگهداری پیشگیرانه یا محیط کثیف می تواند باعث مشکلاتی شود و حتی منجر به از بین رفتن گریس روان کننده شود. آلودگی آب می تواند باعث باز شدن میله های اتصال شود. پمپ مانند موتور ماشین ضربه می زند، به خصوص با تغییر سرعت / بار و راه اندازی و توقف موتور.

 

 

  1. روغن کم

بسیاری از پمپ ها از یک حمام روغنی استفاده می کنند که اگر پمپ به صورت عمودی قرار نگیرد تخلیه می شود. سطح پایین روغن در نتیجه باعث فرسودگی پمپ می شود و حتی می تواند باعث شود که میله اتصال بالای پمپ را منفجر کند.

  1. شکاف پلانجر

اگر شکاف پیستون شل باشد، هر بار که یاتاقان می‌چرخد، ضربه بیشتری به پیستون وارد می‌کند و باعث ایجاد صدا می‌شود.

  1. مشکل درایو پمپ

صدای سیلی زدن ممکن است نشان دهنده مشکل در درایو پمپ یا منبع تغذیه باشد.

  1. شلنگ خروجی نامناسب

ضربان می‌تواند در شیلنگ‌هایی که خیلی ضعیف، خیلی بلند، خیلی سفت یا خیلی نرم هستند، اتفاق بیفتد که باعث ایجاد صدای طبل می‌شود. استفاده از شلنگ پالس به دلیل توانایی آن در اتلاف انرژی و فشار ایجاد شده و صاف کردن جریان مایعات می تواند به به حداقل رساندن ضربان ها کمک کند.

  1. تجهیزات ایمنی نادرست

اگر پمپ به درستی روی تجهیزات محکم نشده باشد، می‌تواند باعث لرزش یا کوبیدن قطعات به اطراف شود. برای کاهش ضربه و اطمینان از سفت شدن همه اتصالات، از پایه‌های جداکننده لرزش لاستیکی استفاده کنید.

  1. وصل یا فرسوده بودن شیر چک

اگر شیر چکی دارید که وصل شده یا فرسوده شده است، می توانید جریان یک سر پمپ را از دست بدهید و جریان را به نصف کاهش دهید. در این حالت فقط یک طرف پمپ کار می کند و باعث ایجاد ضربان محسوس می شود.

  1. جریان بالا

در حالی که مشکلی نیست، جریان بالا – به ویژه در فشار کم – بیشتر مستعد نویز است و باید در سطحی انتظار داشت. با بالا رفتن عملکرد، به خصوص جریان، نویز بیشتری دریافت خواهید کرد. پمپ‌های با دبی بالاتر دارای پیستون‌های بزرگ‌تر با حرکت بیشتر هستند، زیرا بادامک دورتر از پمپ‌های کوچک‌تر جابجا می‌شود و لرزش و صدای بیشتری ایجاد می‌کند.

در بیشتر موارد، مشکلات پمپ که منجر به سر و صدای بیش از حد می شود را می توان با نگهداری مناسب اجتناب کرد.

چه سطح صدای پمپ قابل قبول است؟

اگر احساس کردید که پمپ درست بیرون از جعبه پر سر و صدا است، چه؟ نوع پمپ و عملکرد مورد نظر به شما کمک می کند تا سطح دسی بل قابل قبولی داشته باشد. پمپ برقی یا باتری دار باید صدای زمزمه ثابتی داشته باشد و به طور کلی حدود 80-85 دسی بل یا کمتر کار کند. برخی از پمپ های گازسوز به دلیل موتورهای احتراق داخلی می توانند بیش از 100 دسی بل باشند و به عایق صوتی نیاز دارند. فواید سطح سر و صدای پمپ برقی در مقابل گاز به راحتی قابل مشاهده است.

 

پمپ گریز از مرکز معمولاً بی صداترین پمپ است زیرا قطعاتی در حال تغییر جهت ندارند. بیشتر یک فن دارد که می چرخد. اما  برای دستیابی به همان GPM و PSI به چهار برابر اسب بخار نیاز دارد.

پمپ های دیافراگم نیز ساکت هستند زیرا دریچه ها معمولاً از لاستیک ساخته می شوند. با این حال، برای دستیابی به فشار بالا که در مقایسه با پمپ های پیستونی است، شیرها باید از مواد سفت و سخت مانند فولاد ضد زنگ ساخته شوند که صدای مکانیکی تولید می کنند.

پمپ های پلانجر ممکن است سطح صدای کمی بالاتر از پمپ های سانتریفیوژ یا دیافراگمی استاندارد داشته باشند، اما اغلب برای مصارف تجاری که نیاز به دوام طولانی مدت و جریان و پوشش دقیق دارند، بسیار مناسب تر هستند.

اما حقیقت سخت این است که به دلیل ماهیت ذهنی تعریف سر و صدا ، مشخص کردن سطح نویز قابل قبول پمپ دشوار است. مکان یا تنظیماتی که در آن پمپ اداره می شود ممکن است نظر کسی را در مورد اینکه آیا پمپ خیلی پر سر و صدا است ، آگاه کند. به عنوان مثال ، ممکن است سطح خاص دسی بل در یک محیط کشاورزی قابل قبول باشد ، اما در یک محله مسکونی خیلی بلند به نظر می رسد.

 

رتبه بندی استاندارد دسیبل چگونه اندازه گیری می شود؟

درجه بندی استاندارد دسی بل که در دفترچه راهنمای محصول منتشر شده است نیاز به آزمایش های پر زحمت در محیط ها و شرایط بسیار کنترل شده دارد. به میکروفون‌ها و تجهیزات کالیبره‌شده نیاز دارند، یا در نتیجه نمونه‌های متعددی هستند که از چندین جهت، فواصل و ارتفاع گرفته شده‌اند که همه با هم میانگین گرفته شده‌اند.

پمپ‌ها نیز در مدل‌های مختلفی عرضه می‌شوند و ممکن است با استفاده از نازل‌های خاصی در سطوح عملکردی خاص رتبه‌بندی شوند. هیچ تضمینی وجود ندارد که اپراتور آن را در همان سطح عملکرد یا با لوازم جانبی مشابه اجرا کند.

همانطور که می بینید، درجه بندی دسی بل گاهی اوقات یک هدف متحرک است. مگر اینکه پمپ شما با برخی از مشکلاتی که قبلا ذکر شد مواجه شود، ممکن است پمپ شما دقیقاً همانطور که طراحی شده است کار کند.

البته، می‌توانید مدل پمپی را انتخاب کنید که دارای درجه‌بندی دسی‌بل پایین‌تر باشد، اما شرایط خاصی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. آیا کاهش صدای پمپ به طور اجتناب ناپذیری منجر به کاهش توان، جریان و عملکرد کلی خواهد شد؟ آیا پمپ هایی وجود دارند که عملکرد آرام تری را ارائه می دهند اما در طول زمان نمی توانند مقاومت کنند؟

به طور کلی، هر چه پمپ سخت تر کار کند، صدای آن بیشتر می شود.

در نظر گرفتن تمام فاکتورها هنگام اندازه گیری سطوح نویز، از جمله GPM و PSI مورد نظر، مهم است. برای اطلاعات بیشتر در مورد استانداردهای صنعتی پمپ GPM و PSI، حتما راهنمای رایگان ما را در زیر بررسی کنید.

اگر قدرت، جریان و عملکرد مورد نیاز خود را دریافت کنید، ممکن است مقدار کمی نویز قابل قبول باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *