مقالات

پمپ هیدرولیک و موارد استفاده از آن

پمپ هیدرولیک و موارد استفاده از آن

پمپ هیدرولیک چیست؟

تقریباً هر سیستم هیدرولیک دارای یک پمپ هیدرولیک است. اما پمپ هیدرولیک در یک سیستم چقدر اهمیت دارد و دقیقا چه کاری انجام می دهد؟

پمپ های هیدرولیک متنوعی در بازار وجود دارد که بسته به کاربرد، دبی مورد نیاز، فشار مورد نیاز و بسیاری عوامل دیگر متفاوت است. در نظر گرفتن این عوامل هنگام انتخاب پمپ، عملکرد بهینه را تضمین می کند.

شاید این سوال اساسی به نظر برسد که بپرسیم هدف پمپ هیدرولیک چیست، اما حتی برای برخی از مهندسان این صنعت پاسخ مبهم است، بنابراین:

پمپ هیدرولیک چه کاری انجام می دهد؟

پمپ هیدرولیک جزء یک سیستم است که نیروی مکانیکی را به انرژی هیدرولیک تبدیل می کند. انرژی هیدرولیک مخلوطی از فشار و جریان است که سیستم را قادر به کار می کند. انرژی هیدرولیک به هر دو فشار و جریان نیاز دارد تا بتواند به درستی کار کند، بدون اینکه هر دو با هم کار کنند، نمی توان به عملکرد مناسب دست یافت. به نوبه خود، عملکرد یک پمپ هیدرولیک این است که سیال را از طریق دستگاه فشار دهد که این امر موجب جابجایی مواد می شود . پمپ حرکت سیال را ایجاد می کند، فشار ایجاد نمی کند. نکته کلیدی در مورد پمپ های هیدرولیک این است که پمپ ها جریان تولید می کنند و فشار در برابر جریان مقاوم است.

 

معمولاً سه نوع ساختار پمپ هیدرولیک در کاربردهای هیدرولیک متحرک وجود دارد. اینها شامل دنده، پیستون و پره می شود.

پمپ هیدرولیک جزء سیستم هیدرولیک است که انرژی مکانیکی را گرفته و به شکل جریان روغن به انرژی سیال تبدیل می کند. این انرژی مکانیکی از چیزی که محرک اصلی (نیروی چرخشی) نامیده می‌شود، مانند نیروی برق یا مستقیماً از موتور وسیله نقلیه گرفته می‌شود.

هر پمپ هیدرولیک، پمپ دارای طراحی تک چرخشی یا دو چرخشی خواهد بود. همانطور که از نام آن پیداست، یک پمپ تک چرخشی برای کار در یک جهت چرخش شفت طراحی شده است. از طرف دیگر، پمپ دو چرخشی توانایی کار در هر دو جهت را دارد.

 

انواع پمپ های هیدرولیک:

 

  • پمپ های دنده ای

برای سیستم های هیدرولیک سوار بر وسیله نقلیه ، رایج ترین طراحی در حال استفاده پمپ دنده ای است. این طرح دارای قطعات متحرک کمتر، سرویس دهی آسان، تحمل آلودگی بیشتر نسبت به طرح های دیگر و نسبتاً ارزان است. پمپ های دنده ای جابجایی ثابت هستند که جابجایی مثبت نیز نامیده می شوند. این بدان معناست که با هر چرخش شفت پمپ همان حجم جریان تولید می شود. پمپ های دنده ای بر حسب درجه بندی حداکثر فشار پمپ، جابجایی اینچ مکعبی و حداکثر محدودیت سرعت ورودی رتبه بندی می شوند.

 

عموماً از پمپ های دنده ای در سیستم های هیدرولیک مرکز باز استفاده می شود.  این پمپ ها چرخ دنده روغن را در نواحی بین دندانه های دو چرخ دنده پمپ و بدنه پمپ به دام می اندازند، آن را در اطراف حفره چرخ دنده حمل می کنند و سپس با فشار دادن چرخدنده ها از طریق درگاه خروجی عبور می کنند. در پشت صفحات رانش آلیاژ برنج یا صفحات سایش، مقدار کمی روغن تحت فشار صفحات را محکم به انتهای چرخ دنده فشار می دهد تا کارایی پمپ را بهبود بخشد.

نگاه اجمالی :

  • رایج ترین طراحی
  • قطعات متحرک کمتر، آسان برای سرویس، تحمل بیشتر در برابر آلودگی، نسبتا ارزان
  • پمپ های جابجایی ثابت که به آن پمپ های جابجایی مثبت نیز می گویند
  • از نظر امتیاز حداکثر فشار، جابجایی اینچ مکعبی، حداکثر محدودیت سرعت ورودی رتبه بندی شده است
  • مورد استفاده در سیستم های هیدرولیک مرکز باز
  • روغن را در اطراف حفره چرخ دنده حمل می کند و آن را از درگاه خروجی عبور می دهد
  • شامل صفحات رانشی است که با مقدار کمی روغن تحت فشار به انتهای چرخ دنده فشار می آورد تا کارایی پمپ را بهبود بخشد.

 

  • پمپ های پیستونی

هنگامی که فشار عملیاتی بالا مورد نیاز است، اغلب از پمپ های پیستونی استفاده می شود. پمپ های پیستونی به طور سنتی فشارهای بالاتری را نسبت به پمپ های دنده ای با جابجایی های مشابه تحمل می کنند. با این حال، هزینه اولیه بالاتر مرتبط با پمپ های پیستونی و همچنین مقاومت کمتر در برابر آلودگی و افزایش پیچیدگی وجود دارد. این پیچیدگی به عهده طراح تجهیزات و تکنسین خدمات است تا از عملکرد صحیح پمپ پیستونی با قطعات متحرک اضافی، الزامات فیلتراسیون سخت‌تر و تلرانس‌های نزدیک‌تر اطمینان حاصل کنند. پمپ‌های پیستونی اغلب برای جرثقیل‌های بزرگ استفاده می‌شوند، جایی که ممکن است تغییر جریان سیستم بدون تغییر سرعت موتور مطلوب باشد.

یک بلوک سیلندر حاوی پیستون هایی که به داخل و خارج حرکت می کنند در داخل یک پمپ پیستونی قرار می گیرد. این حرکت این پیستون ها است که روغن را از درگاه تامین می کشد و سپس آن را به خروجی فشار می دهد.

 

نگاه اجمالی :

  • فشارهای بالاتر را تحمل کنید
  • هزینه اولیه بالاتر، مقاومت کمتر در برابر آلودگی و افزایش پیچیدگی
  • قطعات متحرک اضافی، الزامات فیلتراسیون سخت‌گیرانه‌تر و تلورانس‌های نزدیک‌تر
  • در صورت مطلوب بودن، تغییر جریان سیستم بدون تغییر سرعت موتور خوب است
  • طرح های جابجایی ثابت و متغیر موجود است

 

  • پمپ های پره ای

پمپ های پره ای در یک زمان معمولاً در وسایل نقلیه کاربردی مانند نردبان استفاده می شد. امروزه پمپ پره ای معمولاً در سیستم های هیدرولیک متحرک یافت نمی شود زیرا پمپ های دنده ای به طور گسترده پذیرفته شده و در دسترس هستند.

در داخل یک پمپ پره ای، با چرخش شفت ورودی، روغن بین پره های پمپ جمع شده و سپس به سمت خروجی پمپ منتقل می شود. این عملکرد شبیه به نحوه عملکرد پمپ های دنده ای است، اما یک مجموعه پره – در مقابل یک جفت چرخ دنده – روی یک کارتریج چرخان در محفظه پمپ وجود دارد. همانطور که مساحت بین پره ها در سمت خروجی کاهش می یابد و در سمت ورودی پمپ افزایش می یابد، روغن از طریق درگاه تغذیه به داخل کشیده می شود و با چرخش کارتریج پره به دلیل تغییر منطقه، از طریق خروجی خارج می شود.

 

 

یک پمپ هیدرولیک در داخل یک سیستم چقدر مهم است؟

هنگامی که متوجه شدید که پمپ هیدرولیک برای چه استفاده می شود، برخی می گویند که پمپ به عنوان قلب تپنده هر سیستم هیدرولیک عمل می کند. این امر به دلیل نقش آن در تولید جریان به سایر اجزا است که اجازه می دهد در صورت وجود مقاومت در برابر جریان، فشار ایجاد شود. به عنوان یک جزء اصلی در یک سیستم هیدرولیک اهمیت نقش آن را برجسته می کند، حتی آسیب جزئی به یک پمپ هیدرولیک می تواند بر عملکرد و کارایی کل مجموعه تأثیر بگذارد.

 

هیدرام چیست؟

پمپ رم هیدرولیک – که معمولاً به آن هیدرام گفته می شود. این پمپ از نیروی طبیعی آب در حال حرکت سریع استفاده می کند، به این معنی که هیدرام برای کار کردن به منبع انرژی خارجی صفر نیاز دارد. جایی که مقدار زیادی آب در حال حرکت به سرعت از طریق یک دهانه کوچک برای ایجاد فشار تحت فشار قرار می گیرد. با افزایش فشار در سیستم، به نقطه حیاتی می رسد که سپس کسری از جریان آب را بالا می برد. این حجم کوچکتر آب به طور مکرر برداشته می شود و در نهایت در یک مخزن ذخیره که در بالای یک منطقه قرار دارد جمع آوری می شود. سپس مخزن ذخیره ، آب را با استفاده از گرانش به منطقه هدف برمی گرداند. یک هیدرام می تواند آب را تا 200 متر عمودی بالا ببرد و تقریباً 20000 لیتر آب در روز به یک جامعه هدف برساند.

هیدرم ها به دلیل سادگی، دوام و عملکرد تقریباً بدون هزینه منحصر به فرد هستند. آنها مقرون به صرفه هستند زیرا قدرت آنها از همان آبی است که ارائه می کنند. آنها ساده هستند زیرا فقط از 2 قطعه متحرک ساخته شده اند: یک شیر تحویل و یک شیر زباله. این طراحی ساده به این معنی است که آنها می توانند در درجه اول با مواد قوی مانند فولاد ساخته شوند. همچنین به این معنی است که می توان آنها را با استفاده از اشیاء بازیافتی و روزمره ساخت و تعمیر کرد. به عنوان مثال، شیرهای جدید و جایگزین را می توان با استفاده از لاستیک های قدیمی خودرو و لولاهای درب ساخت. در نهایت، اگر سیستم به خوبی طراحی شود، می تواند آب مصرف نشده را به منبع اصلی آب هدایت کند.

 

 

 

 

هیدرام  چگونه کار می کند؟

  • پمپ هیدرام با استفاده از تکانه ریزش آب برای پمپاژ مقدار کمی از آن آب در بالای منبع خود کار می کند.
  • پمپ زیر منبع آب قرار می گیرد و با لوله ای به آن متصل می شود که به آن لوله محرک می گویند. نیروی جاذبه، آب را از لوله محرک به محفظه ای در پمپ می رساند.
  • دو دریچه ، خروجی های احتمالی به محفظه را فراهم می کنند. اینها شیر زباله و شیر تحویل هستند. شیر ضایعات به گونه ای تنظیم می شود که معمولاً باز است، اما فشار زیاد در محفظه آن را مجبور به بسته شدن می کند. شیر تحویل طوری تنظیم می شود که در حالت عادی بسته است، اما فشار زیاد در محفظه آن را مجبور می کند باز شود.
  • آب به داخل محفظه جریان می یابد و آزادانه از طریق دریچه زباله به بیرون جریان می یابد. این جریان آزاد به آب اجازه می دهد تا سرعت خود را افزایش دهد.
  • از آنجایی که آب بیشتر و بیشتر با سرعت بیشتری در محفظه جریان می یابد، فشار بیشتری بر دریچه زباله وارد می کند تا زمانی که دریچه زباله بسته شود.
  • افزایش فشار، شیر تحویل را مجبور به باز شدن می کند. آب از طریق دریچه تحویل به محفظه ای پر از هوای فشرده جریان می یابد که در انتهای لوله دوم به نام لوله تحویل قرار می گیرد.
  • هوای فشرده به آب فشار وارد می‌کند و آن را مجبور می‌کند تا لوله انتقال آب را بالا ببرد و آب را به مقصد برساند.
  • با خروج آب از پمپ، فشار کاهش می یابد. دریچه تحویل بسته می شود و شیر زباله دوباره باز می شود.
  • این چرخه تکرار می شود و آب به تدریج در ظرف ذخیره سازی بالا جمع می شود. سپس آب با استفاده از سیستم لوله کشی گرانشی بر حسب تقاضا به خانوارها، مشاغل و مزارع توزیع می شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *