مقالات

چرا باید پمپ آتش نشانی را در ساختمان نصب نمود

چرا باید پمپ آتش نشانی را در ساختمان نصب نمود

پمپ های آتش نشانی از اجزای ضروری سیستم حفاظت در برابر آتش سوزی ساختمان به ویژه در سازه های مرتفع هستند. در ساختمان هایی با سطوح 400 تا 500 فوت و بالاتر، پمپ های آتش نشانی در توزیع آب از طریق سیستم های اسپرینکلر که فشار آب از شبکه های اصلی آب و تجهیزات آتش نشانی نمی تواند به آن برسد، حیاتی است.

حتی در ساختمان های کوتاه تر، پمپ آتش نشانی کلید مهار آتش است. بدون یک سیستم و پمپ آتش نشانی طراحی شده و حرفه ای مناسب با ساختمان مدنظر ، شرایط بسیار خطرناک تر می شود و دارایی ها و جان افراد ساکن در ساختمان در معرض خطر بیشتری قرار می گیرد.

 

پمپ آتش نشانی چگونه کار می کند؟

پمپ آتش نشانی بخشی جدایی ناپذیر از سیستم اسپرینکلر آتش نشانی است، زیرا دسترسی آب با فشار بالا را به سیستم اسپرینکلر آتش نشانی فراهم می کند و سرعت جریان آب را افزایش می دهد.

برای درک نحوه عملکرد پمپ آتش نشانی، مهم است که بدانیم پمپ آتش نشانی چیست ؟

 یک پمپ آتش نشانی چیزی بیش از یک نام است – یک پمپ – که بخشی جدایی ناپذیر از سیستم است، اما سیستم کامل از موتور – یا درایور – و کنترل کننده تشکیل شده است. به عنوان بخشی از سیستم اسپرینکلر آتش نشانی، یک پمپ آتش نشانی آب را از منبع آب زیرزمینی یا مخزن آب، دریاچه یا مخزن دریافت می کند و با برق یا سوخت دیزل تغذیه می شود. فشار بالا عرضه شده توسط پمپ آب را از طریق سیستم اسپرینکلر و لوله های پایه شلنگ توزیع می کند.

انواع مرسوم پمپ های آتش نشانی شامل کیس تقسیم افقی، کیس تقسیم عمودی، عمودی در خط و توربین عمودی است.

  • رایج ترین نوع پمپ آتش نشانی، کیس اسپلیت افقی است. این پمپ ها برای کاربردهای جریان بالاتر مقرون به صرفه هستند و به راحتی برای تعمیر یا نگهداری قابل دسترسی هستند. طول عمر طولانی و در دسترس بودن اندازه آنها باعث محبوبیت بیشتر آنها شده است.
  • پمپ های آتش نشانی اسپلیت کیس عمودی بسیار شبیه به پمپ های آتش نشانی اسپلیت کیس افقی هستند با این تفاوت که به دلیل طراحی عمودی خود فضای کمتری را اشغال می کنند که همچنین از پمپ در برابر آسیب احتمالی سیل محافظت می کند.
  • پمپ درون خطی عمودی یک پمپ گریز از مرکز تک مرحله ای است که همانطور که از نامش پیداست برای نصب عمودی طراحی شده است. این پمپ با مکش و تحویل مستقیم با یکدیگر، جریان روان آب را در سراسر سیستم فراهم می کند و برای فضاهای کوچک ایده آل است. طراحی نیاز به برداشتن پمپ برای هرگونه تعمیر یا نگهداری دارد.
  • توربین عمودی یک پمپ گریز از مرکز است که برای خدمات پمپ آتش نشانی در جایی که منبع آب در زیر زمین قرار دارد طراحی شده است. این پمپ آتش نشانی در انواع مختلفی مانند پمپ های شفت باز با خط بسته روغن کاری شده و پمپ های شفت باز با روغن روانکاری شده عرضه می شود. هر دو نوع برای نصب در چاه های حفر شده، دریاچه ها، نهرها، باتلاق های باز و سایر منابع زیرسطحی طراحی شده اند.

 

تصمیم گیری در مورد اینکه کدام پمپ برای هر یک از امکانات خاص مناسب است باید با مهندس طراح، یک متخصص ایمنی آتش نشانی و مرجع محلی دارای صلاحیت واگذار شود.

 

نصب و نگهداری پمپ های آتش نشانی

همانند تصمیم گیری در مورد پمپ و سیستم مورد استفاده، نصب و نگهداری هر سیستم آتش نشانی باید توسط متخصصان ایمنی آتش نشانی انجام شود. ملاحظات زیادی مطابق با انجمن ملی حفاظت از آتش (NFPA) و قوانین بین المللی ساختمان (IBC) وجود دارد که هر از گاهی به روز می شوند.

اگرچه بازرسی های هفتگی ممکن است توسط پرسنل آموزش دیده در محل انجام شود، بازرسی ها و تعمیرات ماهانه، سالانه و بیشتر باید توسط پرسنل واجد شرایط از جمله پرسنل آموزش دیده و گواهی شده در کارخانه، پرسنل دارای گواهی سازمان حفاظت از آتش نشانی ملی یا پرسنلی که ثبت، مجوز، یا تایید شده توسط یک مقام رسمی یا محلی باشند .

پمپ های آتش نشانی در ساختمان شما

پمپ آتش نشانی تجهیزات حیاتی آتش سوزی و ایمنی در بسیاری از ساختمان ها است. الزامات و عناصر متعددی وجود دارد که باید قبل از نصب هر واحد در نظر گرفته شود. مالک ساختمان، معمار، مهندس، فرمانده آتش نشانی محلی، و تامین کننده حفاظت از آتش باید همه در بحث پمپ و سیستم شرکت کنند تا از نصب نهایی به خوبی برنامه ریزی شده و منطبق با آن اطمینان حاصل کنند.

 

سیستم اسپلینکر :

سیستم اسپرینکلر آتش نشانی یک دستگاه اطفاء حریق پیشگیرانه است که از گروهی از آبپاش ها برای کنترل و خاموش کردن آتش استفاده می کند. سرهای آبپاش بسته به خطر به متراژ مربع نصب می شوند و بیشتر در سطح سقف نصب می شوند یا روی دیوارها نصب می شوند (سر آبپاش کناری). انتهای دیگر سیستم اسپرینکلر به چندین لوله و منبع آب پرفشار متصل است. افزایش مولکول های هوای گرم این سیستم ها را فعال می کند. سیستم‌های اسپرینکلر آتش‌نشانی معمولاً از شیرهای روشن/خاموش، سوپاپ‌های بازرسی هشدار، گیج‌ها، سوئیچ‌های جریان آب، سوئیچ‌های دستکاری سوپاپ، سرهای اسپرینکلر و شیرهای تست هشدار تشکیل می‌شوند.

 

اهمیت آبپاش آتش نشانی و سیستم های پمپ آتش نشانی

پمپ آتش نشانی یکی از اجزای حیاتی بسیاری از مالکان ساختمان های تجاری است که در طرح ایمنی کلی آتش سوزی و زندگی آنها نقش دارد. پمپ های آتش نشانی سیستم های اسپرینکلر آتش نشانی را با افزایش بیشتر فشار آب فراهم می کنند تا اطمینان حاصل شود که سیستم مقدار مورد نیاز آب را برای خاموش کردن آتش و جلوگیری از احتراق کامل دریافت می کند. این امر زمانی ضروری است که سیستم اسپرینکلر آتش نشانی به مخزن آب بدون فشار متصل باشد یا زمانی که منبع آب سیستم اسپرینکلر دارای فشار آب ناکافی است.

پمپ‌های جوکی با کاهش آسیب‌های احتمالی ناشی از تغییر فشار ناگهانی، نقش مهمی در جلوگیری از آسیب به سیستم اسپرینکلر آتش نشان می‌دهند. هدف پمپ جوکی این است که فشار آب در لوله ها را در یک محدوده مشخص در مواقعی که آتش سوزی وجود ندارد، نگه دارد، به طوری که آبپاش ها به طور تصادفی خاموش نشوند و باعث آسیب غیر ضروری آب شوند.

علاوه بر پمپ های آتش نشانی، مالکان ساختمان نمی توانند اهمیت داشتن یک سیستم اسپرینکلر آتش نشانی آزمایش شده، نگهداری شده و عملکرد مناسب را نادیده بگیرند. این سیستم های خودکار اغلب به عنوان اولین خط دفاعی در صورت وقوع آتش سوزی عمل می کنند و می توانند تفاوت بین تشخیص زودهنگام و پیشگیری و یک طرح مهار شکست خورده باشند. یک سیستم آبپاش آتش نشانی که به خوبی نگهداری می شود می تواند دود و شعله های آتش را مهار کند تا سرعت پراکندگی آتش را کاهش دهد و به ساکنان ساختمان زمان بالقوه نجات دهد تا با خیال راحت از ساختمان خارج شوند.

مشاغلی که سیستم پمپ آتش نشانی و اسپرینکلر را نصب، بازرسی و نگهداری می کنند، توسط تکنسین های آموزش دیده ایمنی آتش نشانی و ایمنی زندگی نصب شده، هزینه های تعمیر و نگهداری را کاهش می دهند، از جریمه ها و جریمه های ناشی از عدم رعایت آنها جلوگیری می کنند، تخفیف بیمه دریافت می کنند و فرصت های بیشتری برای شناسایی و رسیدگی به آسیب پذیری ها خواهند داشت. . با این حال، دلیل نهایی برای داشتن سیستم پمپ و آبپاش آتش نشانی منسجم، محافظت از جان انسان است.

 

چگونه آبپاش های آتش نشانی و پمپ های آتش نشانی برای تشکیل یک سیستم کامل حفاظت در برابر آتش کار می کنند

برخی از اسپرینکلرهای آتش نشانی برای کارآمدی به پمپ آتش نشانی نیاز دارند، زیرا ممکن است سیستم فشار آب بیشتری نیاز داشته باشیم. هنگامی که اسپرینکلرهای آتش نشانی به پمپ آتش نشانی نیاز دارند، پمپ آتش نشانی به قلب تپنده سیستم اسپرینکلر آتش نشانی تبدیل می شود و به عنوان کشتی ای عمل می کند که منابع مورد نیاز را به بقیه سیستم پمپ می کند. برای اینکه یک بدن به درستی کار کند، به یک قلب کارآمد نیاز دارد، و همین امر در مورد سیستم های اسپرینکلر آتش نشانی نیز صدق می کند. این روش اطفاء حریق بدون پمپ آتش نشانی با عملکرد مناسب و آزمایش شده بی اثر خواهد بود.

بنابراین این یک سیستم مستحکم در عمل چگونه به نظر می رسد؟

 در اینجا یک طرح کلی از نحوه کار یک سیستم اسپرینکلر آتش نشانی که به پمپ آتش نشانی نیاز دارد برای تشکیل یک سیستم کامل حفاظت آتش نشان می دهد که تأسیسات، کارکنان و دارایی های شما را ایمن نگه می دارد.

  • مرحله 1: آبپاش های آتش نشانی گرما را تشخیص می دهند

اسپرینکلرهای آتش نشانی نه با دود، بلکه با حرارت زیاد تحریک می شوند. افزایش دمای هوا ناشی از آتش سوزی باعث ایجاد یک واکنش زنجیره ای می شود که با سر آبپاش شروع می شود. اکثر سرهای اسپرینکلر دارای یک لامپ شیشه ای پر از مایع مبتنی بر گلیسیرین هستند که در تماس با هوای گرم شده بین 135 تا 165 درجه فارنهایت منبسط می شود.

  • مرحله 2: آبپاش های آتش نشانی آب را آزاد می کنند

هنگامی که سر آبپاش فعال می شود، یک دریچه باز می شود که اجازه می دهد آب به بیرون جریان یابد. اگر سیستم اسپرینکلر آتش نشانی یک سیستم لوله خشک باشد، یک شیر ابتدا هوا یا نیتروژن تحت فشار را آزاد می کند و سپس آب را آزاد می کند. آب از لوله ای که به یک منبع آب قابل اطمینان در خارج از ساختمان متصل می شود، خارج می شود.

  • مرحله 3: آب تحت فشار از طریق پمپ آتش نشانی توزیع می شود

هنگامی که سرهای آبپاش برای آزاد کردن آب باز می شود، فشار آب در لوله ها کاهش می یابد زیرا آب به بیرون جریان می یابد. پمپ های آتش نشانی برای توزیع آب تحت فشار در سراسر سیستم اسپرینکلر آتش نشانی استفاده می شود تا اطمینان حاصل شود که سیستم آبپاش آتش نشانی دارای آب کافی برای مبارزه موثر با آتش است. پمپ های آتش نشانی آب را از منبع آب زیرزمینی یا مخزن آب، دریاچه یا مخزنی که با برق یا سوخت دیزل تامین می شود، دریافت می کنند.

  • مرحله 4: آبپاش های آتش نشانی آسیب آب را به حداقل می رساند

سیستم های اسپرینکلر آتش نشانی از سرهای اسپرینکلر با عملکرد جداگانه تشکیل شده است. این عملکرد اجازه می دهد تا آسیب آب فقط به منطقه ای که آتش در آن شروع شده محدود شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *