مقالات

دوزینگ پمپ چیست و چه کاربردی دارد؟

دوزینگ پمپ چیست و چه کاربردی دارد؟

پمپ های دوزینگ :

پمپ‌های دوز، پمپ‌های جابجایی مثبت نوسانی هستند که برای افزودن محیط‌های مختلف به فرآیند با دبی بسیار دقیق طراحی شده‌اند.

نوع پمپ برای طیف گسترده ای از کاربردها و صنایع، از تصفیه فاضلاب تا فرآوری مواد غذایی استفاده می شود.

پمپ های دوز برای چه مواردی استفاده می شود؟

پمپ ها علاوه بر تصفیه آب و صنایع غذایی، در تاسیسات صنعتی، کشاورزی، کارخانه ها، آزمایشگاه های پزشکی و فعالیت های معدنی کاربرد دارند.

پمپ ها اغلب برای افزودن یک ماده شیمیایی سوزاننده یا اسید به مخزن ذخیره آب برای خنثی کردن pH استفاده می شوند.

پمپ های دوز نیز به طور مرتب به عنوان پمپ کلر برای از بین بردن باکتری ها استفاده می شود. نسخه های خاصی برای موقعیت های چالش برانگیز مانند دماهای بالا و فشار بالا طراحی شده اند.

اصول کار پمپ های دوزینگ :

قسمت عمده این پمپ ها دریچه ای است که مایع شیمیایی را از مخزن مواد شیمیایی به پمپ مکش می کند. پمپ ها با کلیدی ساخته شده اند که در صورت کاهش مایع شیمیایی هشدار می دهد. با استفاده از پیستون ، پمپ دوز سیال را از ورودی به خروجی پمپ وادار می کند.

یک پمپ دوز مقدار از پیش تعیین شده مایع را به داخل محفظه پمپ می مکد و مایع را به یک فرآیند اضافه می کند. پمپ توسط یک موتور الکتریکی یا یک محرک هوا هدایت می شود و دارای یک کنترل کننده است که پمپ را خاموش و روشن می کند و جریان را مدیریت می کند.برخی از مدل ها پمپ دوز دیجیتال دارای سیستم کنترل پیشرفته تری هستند.

 

کاربردهای مناسب پمپ دوزینگ :

پمپ های دوز برای طیف وسیعی از کاربردها استفاده می شود. بیشتر پمپ ها برای تنظیم pH آب و برای محافظت در برابر خوردگی و بارش استفاده می شوند.

پمپ ها اغلب برای مخلوط کردن مواد ضد عفونی کننده، لخته سازها و بازدارنده های رسوب استفاده می شوند. البته می توان از پمپ ها برای اهداف دیگری نیز استفاده کرد. تعدادی از نمونه های کاربردی در زیر آورده شده است.

  • ضد عفونی آب فرآیند
  • کاربردهای صنعتی شیمیایی
  • غذا و نوشیدنی
  • تمیز کردن در محل
  • اولترافیلتراسیون
  • آبیاری
  • ضد عفونی و تنظیم pH

ویژگی ها و مزایای پمپ های دوز :

  • کنترل ساده
  • استفاده بسیار آسان به لطف صفحه نمایش LCD گرافیکی
  • جریان مورد نیاز را می توان مستقیماً بر روی صفحه نمایش در میلی لیتر در ساعت، لیتر در ساعت یا gph تنظیم کرد
  • انعطاف پذیر و مناسب برای هر محیط یا موقعیتی
  • نسبت رو به پایین تا 1: 3000/1: 1000، که به طور قابل توجهی تعداد مدل های مورد نیاز را کاهش می دهد.
  • سیستم FlowControl حتی با پارامترهای متغیر فرآیند مانند نوسانات فشار سیستم، از خرابی ناخواسته جلوگیری می کند.
  • عملکرد AutoFlowAdapt تضمین می کند که فرآیند دوز با جریان مورد نیاز ادامه می یابد، حتی زمانی که در معرض تأثیرات خارجی قرار می گیرد.
  • به دلیل عملکرد یکپارچه اندازه گیری جریان، تجهیزات اندازه گیری اضافی گران قیمت مورد نیاز نیست.

 

اجزای اصلی یک پمپ دوز عبارتند از:

  • ظرف یا مخزن شیمیایی – محصول مورد نظر را نگه می دارد.
  • پمپ – در مواد و اندازه متفاوت است. شامل یک ورودی، خط مکش و خط دوز می باشد.
  • انژکتور – شیر یک طرفه که در آن ماده شیمیایی به محصول تزریق می شود. بر فشار در لوله غلبه می کند و اجازه می دهد تا مواد شیمیایی وارد جریان مایع شوند.
  • دریچه پا – شیر یک طرفه متصل به خط مکش. در درام محصول قرار می گیرد و پمپ را آماده نگه می دارد.
  • خط دوز – لوله سفت و سخت یا شیلنگ تقویت شده. می تواند PE، PVC یا فولاد ضد زنگ برای استفاده در فشار بالا باشد.
  • سیستم کنترل – دقت را تضمین می کند. در زمان های خاص روشن و خاموش می شود. می تواند یک سوئیچ جریان یا تایمر ساده، تا یک سیستم کنترل مرکزی SCADA برای سنسورهای مختلف، و قابلیت ادغام در یک سیستم بزرگتر باشد.

انواع پمپ های دوز

انوع پمپ دوز برای فشارها، مواد شیمیایی و کاربردهای مختلف طراحی شده‌اند. آنها درعمل پمپاژ و مکانیسم متفاوت هستند.

4 نوع پمپ دوز مختلف وجود دارد که از نظر عملکرد و مکانیسم پمپاژ متفاوت هستند و برای کاربردها، فشارها و مواد شیمیایی مختلف مناسب هستند:

  • تزریق ثابت از نوع دیافراگم. جایی که یک محفظه پمپ وجود دارد که توسط پیستون و دیافراگم و دریچه های ورودی و خروجی پر و خالی می شود. هنگامی که محفظه با کشیدن پیستون پر می شود، سپس بسته به مقدار دوز شده (به طور کلی درصد حداکثر سرعت جریان)، حجم دوز شده با سرعت معینی به بیرون تزریق می شود. این پمپ ها بسیار دقیق هستند و نرخ جریان تقریبا ثابت محصول را به طور کلی در محدوده 6-250 لیتر در ساعت ارائه می دهند. با کنترل صحیح، آنها همچنین می توانند نرخ دوز متغیر را ارائه دهند. نمونه ای از این محدوده DDE و DDA Grundfos است.

 

  • تزریق پالس نوع دیافراگم. اینجاست که مکانیزم دیافراگمی دوباره وجود دارد اما به جای سرعت جریان آهسته و ثابت، پمپ توسط یک سیم پیچ برقی کنترل می شود. این سیم پیچ ماده شیمیایی را در پالس ها با فاصله زمانی بین پالس ها مکیده و تزریق می کند که کنترل سرعت جریان را فراهم می کند. این باعث می شود این نوع پمپ دقت بسیار کمتری داشته باشد زیرا محصول به صورت پالس با فاصله زمانی بین تزریق تحویل داده می شود. آنها به طور کلی از نظر مکانیکی و الکتریکی بسیار ساده هستند و همچنین بسیار ارزان هستند. با توجه به این که آنچه را که برای آن پرداخت می کنید دریافت می کنید و آنها فقط می توانند نزدیک به 100٪ وظیفه پمپ را به درستی تحویل دهند یا اگر آب در حال تصفیه به یک مخزن یا مشابه پمپ شود و سپس به درستی مخلوط شود. این روزها با قیمت بسیار پایین تر پمپ های دوز “ثابت” مناسب، این نوع فناوری منسوخ شده است.

 

  • پمپ های نوع لوب. این نوع پمپ ها حجم مشخصی را از طریق مجموعه ای از پروانه های چرخ دنده مشبک اجازه می دهد. حجم بین این پروانه‌ها احتمالاً به اندازه پمپ‌های دیافراگمی مناسب نیست و همچنین دارای سطح سایشی هستند، بنابراین فقط زمانی مناسب هستند که محصول دارای ویسکوزیته بالا و خود روان‌کاری باشد، بنابراین سایش به حداقل می‌رسد. همچنین تنظیم دقیق آنها برای دبی کمتر دشوار است.

 

  • پمپ های پریستالتیک پمپ های پریستالتیک یا لوبی روشی تخصصی و بسیار دقیق برای دوز هستند. این مکانیسم با داشتن یک لوله انعطاف پذیر کار می کند که محصول باید از آن عبور کند. این لوله به صورت نیم دایره ای خم می شود و یک غلتک کوچک روی یک بازوی مکانیکی روی قسمت بیرونی لوله حرکت می کند. این عمل “بخشی” از محصول را در لوله می گیرد و آن را در امتداد و به داخل لوله دوز و جریان اصلی فشار می دهد. این پمپ ها به طور گسترده در صنعت پزشکی استفاده می شوند زیرا به راحتی استریل می شوند و مکانیسم پمپ می تواند به سرعت تغییر کند و از آن آلوده یا آسیب دیده باشد. نقطه ضعف این واحدها این است که به سرعت فرسوده می شوند و از آنجایی که از یک لوله لاستیکی انعطاف پذیر برای عملکرد پمپ استفاده می کنند، نمی توانند پمپاژ به جریان فشار بالا را تحمل کنند زیرا فقط برای فشار ترکیدگی لوله انعطاف پذیر خوب هستند.

 

نحوه تنظیم پمپ های دوز

از آنجایی که اجزای یک سیستم دوز بسیار مهم هستند، نحوه تنظیم آنها نیز برای عملکرد خوب آن بسیار مهم است. اولین چیزی که باید اطمینان حاصل شود این است که همه اجزا هم با محصول در حال دوز و هم با جریان تغذیه سازگار هستند. چیزهایی مانند خورندگی بالا، فشار بالا و دمای بالا به قطعات تخصصی برای آنها نیاز دارند تا چیزها ترک نشوند، ذوب شوند یا خورده نشوند.

هنگامی که همه چیز سازگار است، باید یک مکان خوب برای نقطه دوز انتخاب شود. نکته قابل توجه این است که باید در محل قرار گیرد تا محصول به خوبی مخلوط شود و روی هیچ قسمت دیگر لوله تأثیر نگذارد، یعنی اگر قبل از شیر یا کنتور آب قرار گیرد، ممکن است این قطعات زودرس خورده شوند و به درستی خوانده نشوند یا ساختاری داشته باشند. – افزایش مقیاس یا لجن.

پس از انتخاب نقطه دوز، پمپ باید به درستی قرار گیرد. این باید در کنار برق یا هوای فشرده قرار گیرد تا کار کند، معمولاً در کنار یا زیر نقطه دوز برای جلوگیری از سیفون شدن و محافظت از آسیب آب، گرد و غبار، خورشید یا گرما. اگرچه یک پمپ دوز می تواند محصولات بسیار خورنده و غیره را تحمل کند، اما معمولاً در برابر آب و هوا بسیار مقاوم نیست و بدنه آنها دارای رتبه IP نسبتاً پایینی است، بنابراین گاهی اوقات برای به حداکثر رساندن عمر کاری نیاز به محافظت در یک کابینت یا محفظه دارند.

اگر همه اینها در نظر گرفته شود، سیستم باید کارآمد و ایمن باشد. یکی از کلیدهای مهم در پمپ های دوزینگ این است که اگر یک بخش از زنجیره نصب و ایمنی را در نظر نگیرید یا حذف کنید ، همه چیز به درستی کار نمی کند و هزینه، ایمنی و خروجی به خطر می افتد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *