مقالات

اگر پمپ آب بدون آب کار کند چه اتفاقی می افتد ؟

اگر پمپ آب بدون آب کار کند چه اتفاقی می افتد ؟

خشک کار کردن  پمپ یک مشکل جدی است و برای جلوگیری از آسیب رساندن به پمپ باید از چنین اتفاقاتی اجتناب کرد. هنگامی که یک پمپ خشک کار میکند ، گرما و نیروی زیادی تولید می کند که پمپ برای آن طراحی نشده است و نمی تواند گرما و نیروی زیادی را تحمل کند. در نتیجه افزایش دما و نیرو، سایش و پارگی در قطعات پمپ اتفاق می‌افتد و می‌تواند به سرعت هزینه‌های تعمیر را افزایش دهد. بنابراین، مهم است که پمپ به هیچ وجه بدون آب کار نکند.

پمپ وسیله ای مکانیکی است که برای مکش مایع و تخلیه آن به خروجی آن با نیروی زیاد استفاده می شود. این نیرو گاهی اوقات سر یا فشار نیز نامیده می شود. برای اینکه یک پمپ به درستی و ایمن کار کند، باید از حداقل سطح مایع در مکش آن اطمینان حاصل شود.

اگر پمپ بدون مایع کار کند، یعنی اگر پمپ خشک کار کند، می تواند برای عمر آن خطرناک باشد و عملکرد آن را کاهش دهد. در موارد خاص، کارکرد خشک پمپ می تواند باعث آسیب دائمی پمپ شود. این موضوع همچنین ممکن است منجر به از کار افتادن تجهیزات و عواقب جبران ناپذیر بعدی شود.

کارکرد خشک پمپ

عملکرد خشک پمپ، همانطور که به نظر می رسد، به این معنی است که پمپ بدون مایع کار می کند. هر پمپی نیاز به مقداری سطح سیال دارد تا در حین کارکرد شرایط استاندارد برای فعالیت معمول پمپ حفظ شود. هنگامی که این جریان حفظ نمی شود و پمپ همچنان خشک کار می کند، به آن کارکرد خشک پمپ می گویند. عملکرد خشک پمپ ممکن است به طور تصادفی یا عمدی رخ دهد. معمولاً کارکرد خشک پمپ به دلیل خطای انسانی یا نحوه کارکرد، نظارت و کنترل پمپ اتفاق می‌افتد.

مشکلات مربوط به کارکرد خشک پمپ

هنگامی که یک پمپ خشک کار میکند ، برخی از نتایج رایج دیده می شود که در زیر به آنها اشاره میکنیم :

  • پروانه در امتداد شفت ذوب می شود و باعث می شود که پروانه به شفت بچسبد. اگر پروانه مسدود شود، می ایستد و نمی چرخد. برای اصلاح این امر، پمپ باید جدا شود و از مته برای تمیز کردن سوراخ پروانه استفاده شود.
  • محفظه عقب ممکن است ذوب شود. سوراخی در محفظه عقب ایجاد می شود که به همین دلیل مایع می تواند از آن خارج شود. گاهی اوقات، محفظه عقب، که محور پمپ را محکم می کند، تغییر شکل می دهد. این امر به شفت اجازه می دهد به جای ثابت ماندن حرکت کند. به همین دلیل آسیب به پروانه وارد می شود. به طبع این اتفاق ، پروانه ممکن است روی شفت جهش کند که می تواند منجر به شکستن شفت شود.
  • شفت در سرامیک ممکن است در اثر شوک حرارتی بشکند.
  • بوش چرخان ممکن است شفت را مسدود کند.
  • در مورد پمپ پلاستیکی ممکن است برخی از قطعات پلاستیکی ذوب شوند. به عنوان مثال، پروانه، محفظه عقب، آهنربای داخلی و غیره. این به دلیل افزایش ناگهانی دما در طول دوره خشک است.
  • کاویتاسیون پمپ: کاویتاسیون پمپ وضعیتی است که در آن حباب های هوا در سیال جریان یافته از پمپ ها تشکیل می شود که به سرعت فرو می ریزد. اینها می توانند باعث مشکلاتی مانند فرسایش داخلی پمپ ها شوند. به مهر و موم پمپ و پروانه آسیب می رساند.

مدت زمانی که طول می کشد تا پمپ در اثر خشک کار کردن آسیب ببیند به متغیرهای زیادی مانند اندازه پمپ، اندازه سوراخ، مایع مورد استفاده در پمپ و غیره بستگی دارد.

 

چگونه از کارکرد خشک پمپ جلوگیری کنیم؟

از آنجایی که عملکرد خشک پمپ معمولاً ناشی از خطای انسانی است، می توان از کارکرد خشک پمپ توسط برخی از عناصر حسگر در خط سیال جلوگیری کرد. این امر به کنترل سطح مایع کمک می کند. ممکن است یک سنسور فشار یا یک فرستنده در خط مکش نصب شود.

  • هنگامی که فشار به زیر یک نقطه تنظیم از پیش تعریف شده کاهش می یابد، سنسور فشار یا فرستنده فشار یک خروجی الکتریکی تولید می کند. این خروجی الکتریکی را می توان در سیم کشی کنترل برای قطع منبع تغذیه استفاده کرد.
  • هنگامی که از کنترل PLC استفاده می شود، سنسور فشار یا ورودی ترانسمیتر فشار در اختیار PLC قرار می گیرد. اگر PLC پمپ را کنترل کند، پمپ طبق برنامه نوشته شده خاموش می شود. اگر از یک فرستنده فشار استفاده شود، منطقی نوشته می شود که ورودی فرستنده را با یک نقطه تنظیم از پیش تعریف شده در PLC مقایسه می کند.
  • در مواردی که پمپ مایع را از مخزن می مکد و نصب دستگاه سنجش فشار امکان پذیر نیست، سنسورهای سطح یا ترانسمیترهای سطح را می توان نصب کرد. ورودی PLC از سنسور سطح یا فرستنده سطح است. در این حالت، PLC خروجی پمپ را هنگامی که سطح زیر یک حد از پیش تعیین شده باشد، قطع می کند.
  • در برخی موارد، یک سنسور جریان یا یک فرستنده جریان در خط مکش پمپ نصب می شود. در اینجا، سنسور جریان میزان جریان مایع را در خط مکش پمپ اندازه گیری می کند. ورودی PLC از سنسور جریان یا فرستنده جریان است. منطق در PLC به گونه ای نوشته شده است که پمپ خاموش می شود زمانی که نرخ جریان کمتر از یک نقطه تنظیم از پیش تعریف شده است.

 

گزینه های ایمن برای پمپاژ خشک

برای کاربردهایی مانند انتقال مخزن، جایی که مخزن نیاز به تخلیه دارد، پمپ ممکن است برای چند ثانیه خشک کار کند. اگر پمپ کمتر از 45 تا 60 ثانیه در حالت خشک کار کند، نباید آسیب ببیند. هر گاه مشخص شد که پمپ ممکن است در حالت خشک برای تخلیه مخزن کار کند ، اپراتورها باید مراقب باشند و اطمینان حاصل کنند که پمپ برای حداقل چه زمانی خشک فعالیت دارد . اگر پمپی در اثر خشکی  دچار مشکل شود، شامل گارانتی نمی شود. فعالیت خشک ممکن است یک خطر گران قیمت برای تجهیزات باشد، اما زمانی که مراقبت و نظارت مناسب انجام شود، عمر ماشین آلات می تواند طولانی شود.

 

آیا خشک کارکردن پمپ می تواند به آن آسیب برساند؟

پمپ های شناور بیشتر از پمپ های جت در معرض آسیب هستند. پمپ ها توسط آب جاری در آنها خنک و روانکاری می شوند. هنگامی که سطح آب به زیر صفحه ورودی پمپ می‌رسد، پروانه‌های یک پمپ شناور به سرعت شروع به ذوب شدن می‌کنند. حتی یک بار کار کردن بدون آب می تواند باعث قفل شدن پمپ یا کاهش شدید عملکرد پمپ شود. یک پمپ جت ممکن است برای مدتی بدون آسیب کار کند اما ممکن است بیش از حد گرم شود. پروانه، دیفیوزر، مهر و موم شفت یا موتور ممکن است خراب شود. از آنجایی که این نوع آسیب ناشی از نقص در پمپ نیست، مشمول گارانتی سازنده نمی باشد.

یک سوئیچ قطع کن با فشار کم از آسیب در اکثر موقعیت ها جلوگیری می کند اما بی اشتباه نیست. راه حل بهتر نصب کنترل حفاظت پمپ الکتریکی است. هنگامی که فشار آب به زیر 20psi افت کند، سوئیچ فشار پمپ را خاموش می کند. محافظ پمپ حس افت جریان الکتریکی را هنگام کاهش بار پمپ در هنگام خشک شدن چاه کنترل می کند.

 

سوئیچ فشار کم آب به عنوان یک بیمه کوچک برای چاهی که معمولاً مشکلی با سطح آب ندارد مناسب است. ما به شدت محافظ پمپ را برای چاه های کم عمق توصیه می کنیم. اگر سوئیچ فشار شما پایین بیاید، باید چند دقیقه یا بیشتر صبر کنید تا سطح آب بازگردد و سپس اهرم کنار سوئیچ را بالا نگه دارید تا فشار به بالای 20psi افزایش یابد. کنترل پمپ نه تنها قابل اطمینان تر است، بلکه بسیار راحت تر است. کنترل دارای یک تایمر قابل تنظیم است که می تواند از دو دقیقه تا یک ساعت یا بیشتر تنظیم شود. پس از زمان از پیش تعیین شده، کنترل به طور خودکار پمپ را دوباره راه اندازی می کند.

چگونه بر چالش خشک کار کردن پمپ غلبه کنیم ؟

در پاسخ، بسیاری از شرکت‌ها دستگاه‌های حفاظتی و کنترلی با طرح‌های مختلف نصب کرده‌اند که بلافاصله پس از اتمام عملیات پمپاژ، پمپ را متوقف می‌کنند و از خشک شدن آن جلوگیری می‌کنند. مهندسان همچنین زمان و تلاش قابل توجهی را صرف می کنند تا اطمینان حاصل کنند که پمپ ها به درستی برای پرایمینگ تنظیم شده اند و هزینه و پیچیدگی لوله کشی را افزایش می دهند. این سطح حفاظت هزینه قابل توجهی دارد. علی‌رغم تلاش‌های اپراتور، ممکن است حوادث مضر ناشی از عملکرد نادرست سیستم‌های نظارت، استفاده نادرست از تجهیزات کنترلی یا رویدادهای غیرقابل پیش‌بینی رخ دهد. دارندگان پمپ ها به طور خاص خواهان فن آوری هستند تا از نتایج مخرب کارکرد خشک جلوگیری کند تا به اپراتورها به عنوان تنها خط دفاعی خود وابسته نباشند. علاوه بر محافظت در برابر کارکرد خشک، مهندسان مشخص کننده پمپ و پرسنل تعمیر و نگهداری همیشه در جستجوی راه حلی برای جلوگیری از مشکل همیشگی کاویتاسیون در سخت ترین کاربردهای پمپ هستند که نتیجه امیدوارکننده کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری و افزایش توان است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *