مقالات

پمپ خطی چیست و چه کاربردی دارد ؟

پمپ خطی چیست و چه کاربردی دارد ؟

انواع مختلفی از پمپ های گریز از مرکز وجود دارد، اما گاهی اوقات نیاز است که از این پمپ ها به صورت عمودی استفاده کرد که این امر دشوار است. به خصوص، اگر در تلاش هستید تصمیم بگیرید که کدام یک برای شما بهترین است. امروز قصد داریم پمپ های اینلاین ( خطی ) را به شما معرفی کنیم .

پمپ خطی چیست؟

پمپ های خطی (که گاهی اوقات پمپ های خط مستقیم نیز نامیده می شوند) انواع پمپ های گریز از مرکز هستند که اتصالات مکش و تخلیه آنها در یک خط مستقیم لوله قرار می گیرند یا با یکدیگر در داخل بدنه قرار می گیرند. جریان سیالات در یک پمپ خطی تغییر نمی کند.

پمپ های خطی نسبتاً کوچک هستند و نسبت به سایر انواع پمپ های بزرگتر به فضای کف کمتری نیاز دارند. آنها انواع پمپ های خود پرایم شونده نیستند و برای پمپاژ سیالاتی که مواد جامد کمی یا بدون مواد جامد در آنها وجود دارد ایده آل هستند.

پمپ های خطی برای چه کاربردهای صنعتی استفاده می شوند؟

پمپ های خطی طیف گسترده ای از کاربردهای صنعتی را ارائه می دهند که مهمترین آنها گردش آب و گرمایش آب است. پمپ های خطی عمودی، به ویژه، برای گردش آب گرم بهترین گزینه هستند، زیرا می توانند در برابر دماهای شدید مقاومت کنند. آنها معمولاً در بویلرها، برج های خنک کننده و سیستم های تهویه مطبوع استفاده می شوند و همچنین می توانند به عنوان پمپ های تقویت کننده برای منابع آب و نیروگاه های حرارتی استفاده شوند. به دلیل جثه کوچکشان، برای کاربردهای صنعتی که فضا محدود است بسیار عالی هستند.

 

انواع پمپ های خطی :

پمپ های خطی به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند : پمپ های افقی و پمپ های عمودی

هنگام انتخاب یک پمپ بر اساس افقی یا عمودی بودن، همه چیز به راحتی و نیازهای کاربردی بستگی دارد. هر دو نوع پمپ گریز از مرکز مزایای خاص خود را دارند که باید در نظر داشته باشید، اما اصول کار آنها مشابه است.

تفاوت اصلی پمپ های گریز از مرکز افقی و عمودی در موقعیت شفت است. پمپ‌های گریز از مرکز افقی معمولاً شفت خود را به صورت افقی، بین یاتاقان‌ها یا آویزان قرار می‌دهند، و پمپ‌های درون خطی عمودی دارای شفت عمودی هستند، به این معنی که طراحی شفت به صورت شعاعی تقسیم شده و آویزان است. این ویژگی متمایز پمپ هنگام نصب و اتصال پمپ به لوله های موجود مهم است. یکی دیگر از تفاوت های کلیدی که باید در نظر داشته باشید تعمیر و نگهداری پمپ است. تعمیر و نگهداری پمپ های گریز از مرکز عمودی فشرده دشوار است، زیرا طراحی آنها مستلزم آن است که پمپ هر بار که نیاز به تعمیر دارد بلند شود. بنابراین، پمپ های خطی عمودی معمولاً برای کاربردهای خاص و جاهایی که فضا مشکل اصلی است انتخاب می شوند.

از طرفی پمپ های افقی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند زیرا نگهداری و نصب آنها آسان است. همچنین دسترسی آسان به قطعات داخلی را فراهم می کنند و می توانند به طور ایمن با لوازم جانبی خارجی مانند توربین ها و موتورهای الکتریکی کوپل شوند. با این حال، این نوع پمپ جای بیشتری را اشغال می کند و دما و فشار کاری آنها کمتر از پمپ های گریز از مرکز عمودی است.

 

ملاحظات مهم هنگام انتخاب پمپ داخلی

موارد زیر ملاحظات مهمی در هنگام تصمیم گیری در مورد نوع پمپ داخلی برای کاربرد صنعتی شما هستند.

  • نوع پمپ
  • تعداد مراحل
  • نرخ جریان
  • هد
  • قدرت
  • فلنج های انتهایی

 

نوع پمپ

دو طبقه بندی برای پمپ های خطی وجود دارد: افقی و عمودی. این طبقه بندی به جهت محور پمپ اشاره دارد.

به طور معمول، پمپ های خطی افقی در شرایط کم فشار و دمای ملایم بهترین عملکرد را دارند. نصب، تعمیر و نگهداری آنها آسان است.پمپ های درون خطی عمودی نسبت به پمپ های افقی برتری دارند زیرا برای کاربردهای فشار بالا، راندمان بالا و دمای بالا بهتر هستند. اگر هر یک از این ویژگی ها در شرایط شما صدق می کند، بهتر است روی یک پمپ عمودی سرمایه گذاری کنید.

با این حال، یک مزیت کلیدی وجود دارد که پمپ های افقی نسبت به پمپ های عمودی دارند. آنها می توانند با اتصال به موتور، موتور یا توربین کار کنند. از سوی دیگر، پمپ های عمودی تنها در صورتی کار می کنند که مستقیماً به یک موتور کوپل شوند.

این امر باعث می شود که پمپ های افقی در مورد آن ملاحظات خاص کمی همه کاره تر شوند. با این حال، در نهایت، میزان سنگین بودن برنامه شما در نهایت تعیین می کند که کدام پمپ برای شما بهتر است.

تعداد مراحل

پمپ های خطی می توانند پمپ های تک مرحله ای یا چند مرحله ای باشند. پمپ های چند مرحله ای برای کاربردهای تقویت کننده و فشار سیالات بهتر هستند، در حالی که پمپ های تک مرحله ای برای کاربردهای مستقیم و کم فشار ایده آل هستند. علاوه بر این، پمپ‌های تک مرحله‌ای فشرده‌تر هستند و برای زمانی که صرفه‌جویی در فضا نگران‌کننده است، عالی هستند.

نرخ جریان

دبی یک پمپ حداکثر مقدار سیالی است که می توان در هر زمان از آن پمپ کرد. بدیهی است که در موارد خاص که نیاز به فشار بالا و دبی بالاتر داریم ، پمپ قوی‌تر حلال مشکلات خواهد بود . این یکی از مهم ترین مواردی است که باید در انتخاب پمپ خطی  به آن توجه کرد.

علاوه بر این، باید توجه داشت که دبی پمپ بر حسب گالن در دقیقه (GPM) اندازه گیری می شود.

هد

هد پمپ حداکثر فاصله ای است که سیال می تواند تحت فشار قرار گیرد. اساساً حداکثر هد یک پمپ ارتفاعی است که در آن دبی آن صفر می شود. هد پمپ با فوت اندازه گیری می شود و پمپ های درون خطی معمولاً برای کاربردهای هد بالا ایده آل هستند.

 

قدرت

توان، در کاربرد پمپ صنعتی، مقدار انرژی مورد نیاز برای انتقال سیالات از سمت ورودی پمپ به نقطه تخلیه است. برای دستیابی به حداکثر دبی و هد، پمپ ها باید به اندازه کافی برق داشته باشند. قدرت با اسب بخار بیان می شود.

فلنج های انتهایی

آخرین اما نه کم‌اهمیت ترین موضوع ، فلنج‌های انتهایی پمپ باید کاملاً متناسب و هماهنگ باشند تا پمپ عملکرد مناسبی داشته باشد. فلنج ها در برندهای مختلف بر اساس استانداردهای API و ANSI اندازه بندی می شوند.

 

 

ساختار اصلی یک پمپ خطی از شش قسمت تشکیل شده است:

 

ساختار اصلی پمپ گریز از مرکز خطی از شش قسمت تشکیل شده است: پروانه، بدنه پمپ، شفت پمپ، بلبرینگ، حلقه آب بندی و جعبه پرکننده.

  1. پروانه بخش اصلی پمپ گریز از مرکز است. سرعت بالای آن زیاد است و تیغه های روی پروانه نقش اصلی را ایفا می کنند. پروانه باید قبل از مونتاژ تست تعادل استاتیک را پشت سر بگذارد. سطوح داخلی و خارجی پروانه باید صاف باشد تا از اصطکاک جریان آب کاسته شود.
  2. بدنه پمپ را محفظه پمپ نیز می گویند. از تثبیت پمپ پشتیبانی می کند و به براکت پمپ لوله فولادی ضد زنگ که بلبرینگ روی آن نصب شده است متصل می شود.
  3. شفت ، وظیفه شفت پمپ اتصال کوپلینگ به موتور و انتقال گشتاور موتور به پروانه است، بنابراین جزء اصلی انتقال دهنده انرژی مکانیکی است.
  4. یاتاقان عضوی است که محور پمپ را روی شفت پمپ پشتیبانی می کند و دارای دو نوع یاتاقان غلطکی و یاتاقان های کشویی است. رولبرینگ ها از کره به عنوان روان کننده برای سوخت گیری مناسب استفاده می کنند. به طور کلی 2/3 ~ 3/4 ولوم بیش از حد گرم می شود، خیلی کم و صدا و گرما وجود خواهد داشت! بلبرینگ کشویی از روغن شفاف به عنوان روان کننده استفاده می کند و تا خط سطح روغن سوخت گیری می کند. روغن بیش از حد در امتداد محور پمپ تراوش می کند و شناور می شود. یاتاقان های بسیار کمی بیش از حد گرم می شوند و می سوزند. دمای بلبرینگ در حین کارکرد پمپ تا 85 درجه می باشد. معمولاً حدود 60 درجه است. اگر زیاد باشد باید علت را پیدا کرد.
  5. حلقه مهر و موم همچنین به عنوان حلقه کاهش نشت شناخته شده است. شکاف بین ورودی پروانه و محفظه پمپ بسیار زیاد است، به طوری که آب در ناحیه فشار قوی پمپ از طریق شکاف به ناحیه کم فشار جریان می یابد که بر خروجی آب پمپ تأثیر می گذارد و راندمان را کاهش می دهد. اگر فاصله خیلی کم باشد، اصطکاک بین پروانه و محفظه پمپ ممکن است باعث اصطکاک شود. به منظور افزایش مقاومت جریان برگشتی و کاهش نشتی داخلی و تأخیر در طول عمر پروانه و محفظه پمپ، یک حلقه آب بندی در لبه داخلی محفظه پمپ و مفصل خارجی پروانه و آب بندی قرار داده شده است. شکاف ترجیحاً بین 0.25 تا 1.10 میلی متر حفظ می شود.
  6. جعبه پرکننده عمدتا از بسته بندی، حلقه آب بندی آب، لوله بسته بندی، و لوله آب بندی تشکیل شده است. عملکرد جعبه پرکننده عمدتاً بستن شکاف بین محفظه پمپ و محور پمپ است تا آب پمپ به بیرون جریان نداشته باشد و هوای بیرونی وارد پمپ نشود. هنگامی که شفت پمپ و اصطکاک بسته بندی گرما ایجاد می کنند، آب باید به حلقه آب بند بسته شود تا بسته بندی خنک شود! بررسی جعبه پر کننده در هنگام بازرسی در حال کار پمپ بسیار مهم است! بسته بندی باید پس از حدود 600 ساعت کارکرد تعویض شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *