مقالات

راهنمای خرید و نصب پمپ گل کش

راهنمای خرید و نصب پمپ گل کش

پمپ گل کش : تعریف، انواع و مزیت ها

 

پمپ گل کش یکی از تجهیزات ضروری برای هر چاه نفت و گاز است. آنها برای جابجایی گل حفاری و سایر سیالات مورد نیاز در طول فرآیند حفاری استفاده می شوند. برای انتخاب پمپ گل کش مناسب برای چاه خود، باید مروری بر پمپ های گل کشداشته باشید، از جمله اینکه پمپ گل کش چیست، انواع و مزایای آن وجود دارد. در این مقاله به طور مفصل در مورد پمپ گل کش توضیح می دهیم.

 

پمپ گل کش چیست؟

پمپ گل کش نوعی پمپ جابجایی مثبت رفت و برگشتی است که به طور ویژه برای حفاری استفاده می شود. این پمپ کمک می کند تا مایع حفاری از طریق مته به گردش درآید و به سطح بازگردد. پمپ گل کش همچنین فشار ایجاد می کند و از گرفتگی بیت جلوگیری می کند. پمپ مکش ایجاد می کند تا سیال حفاری را از چاه بیرون بکشد و یک پیستون سیال حفاری را به داخل چاه برگرداند. این امر نه تنها سیال را به گردش در می آورد، بلکه به حذف زباله هایی که ممکن است در حین حفاری ایجاد شده باشند نیز کمک می کند. پمپ های گل کش بخشی جدایی ناپذیر از فرآیند حفاری هستند و اغلب به همراه پمپ های دیگر برای تشکیل یک سیستم پمپاژ کامل استفاده می شوند.

 

انواع پمپ گل کش :

انواع مختلفی از پمپ های گل کش با ویژگی های مختلف وجود دارد. موارد زیر برخی از انواع محبوب تر هستند.

 

  • پمپ های گل کش پیستونی

پمپ های گل کش پیستونی رایج ترین نوع پمپ گل کش هستند. آنها از یک پیستون برای کشیدن گل از گودال استفاده می کنند و سپس آن را از طریق شیلنگ به مته فشار می دهند. پمپ های گل کش پیستونی بسیار بادوام هستند و می توانند فشار زیادی را تحمل کنند. با این حال، آنها همچنین بسیار بلند هستند و ممکن است کار کردن با آنها چالش برانگیز باشد.

  • پمپ های گلی پلانجر

پمپ‌های گل کش پلانچر مشابه پمپ‌های گل کش پیستونی عمل می‌کنند، اما به جای پیستون از پلانجر استفاده می‌کنند. در نتیجه پمپ‌های گل کش پلانچر بی‌صداتر از پمپ‌های گل کش پیستونی هستند و کارکرد آن‌ها راحت‌تر است. با این حال، پمپ‌های گل کش پلانچر چندان بادوام نیستند و تنها می‌توانند فشار محدودی را تحمل کنند.

  • پمپ گل عمودی

پمپ گل کش عمودی، به فرآیند حفاری به گل حفاری یا آب و سایر ماشین آلات مایع شستشو اشاره دارد. اجزای اصلی پمپ گل کش عمودی عبارتند از: پیچ، پروانه، صندلی پمپ، محفظه پمپ، سیلندر پشتیبانی، صندلی موتور، موتور و سایر اجزا. پمپ گل کش عمودی جهت مکش و ریختن گل رودخانه استفاده می شود. اتوماسیون صنعتی ATO مدل های مختلفی از پمپ گل کش عمودی مانند پمپ گل کش 2 اینچی، پمپ گل کش 3 اینچ را ارائه می دهد.

 

  • پمپ گل دیافراگمی

پمپ های گل کش دیافراگمی از دیافراگم برای کشیدن گل از گودال استفاده می کنند. آنها نسبت به پمپ های گل کش هیدرولیک قدرت کمتری دارند اما بسیار ارزان تر هستند. همچنین کار با آنها راحت تر است. این مزایا باعث می شود که چنین پمپ هایی در عملیات در مقیاس کوچک بیشتر مورد استفاده قرار گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *