مقالات

راهنمای خرید انواع پمپ های صنعتی

راهنمای خرید انواع پمپ های صنعتی

اگر کسب و کاری دارید که نیاز به جابجایی، پردازش یا مدیریت سیال دارد، به یک پمپ صنعتی نیاز خواهید داشت. چالش بسیاری از صاحبان مشاغل انتخاب نوع پمپ برای کار است زیرا گزینه های زیادی وجود دارد. در اینجا راهنمای انواع پمپ های صنعتی و کارهایی که هر کدام انجام می دهند، آورده شده است.

پمپ صنعتی چیست؟

پمپ صنعتی وسیله ای مکانیکی است که انرژی مکانیکی موتور خود را در حین انتقال سیال به انرژی هیدرولیکی تبدیل می کند. این انتقال انرژی به ماشین اجازه می دهد تا مایع را از یک مکان به مکان دیگر منتقل کند. پمپ های صنعتی از یک لوله ورودی، یک موتور و پروانه و یک خروجی تشکیل شده اند. اما نحوه عملکرد آنها بسته به نوع پمپی که استفاده می کنید متفاوت است.

دو نوع عمده پمپ های صنعتی :

دو نوع اصلی پمپ های صنعتی وجود دارد: پمپ های دینامیکی و پمپ های جابجایی مثبت.

  • پمپ های دینامیک از نیروی گریز از مرکز برای ایجاد سرعت در مایعی که پمپ در حال جابجایی است استفاده می کنند. این سرعت به فشار تبدیل می شود که می تواند تنظیم شود تا سیال را از طریق پمپ عبور دهد.
  • پمپ های دینامیک حاوی یک پروانه هستند که خلاء ایجاد می کند تا سیال را به داخل محفظه پمپ هدایت می کند. این مدل پمپ یکی از رایج ترین انواع پمپ های صنعتی هستند زیرا کمترین قطعات متحرک را دارند و می توانند به طور مداوم کار کنند.

 

پمپ های جابجایی مثبت از حرکت رفت و برگشتی پیستون ها، یا دیافراگم ها برای حرکت مایع در پمپ استفاده می کنند. به‌جای انتقال روان مایع، معمولاً با این نوع پمپ تخلیه پالسی دریافت می‌کنید، زیرا مایع در حجم ثابتی به دام افتاده و خارج می‌شود. این پمپ ها نسبت به پمپ های دینامیکی طراحی پیچیده تری دارند، اما می توانند تغییرات بیشتری را در جریان و فشار تحمل کنند. آنها همچنین می توانند سیال با ویسکوزیته بالا را در فشار بالا اداره کنند.

انواع پمپ های صنعتی- پمپ های دینامیک

  1. پمپ های گریز از مرکز

پمپ های گریز از مرکز رایج ترین نوع پمپ های صنعتی هستند که در اکثر صنایع مورد استفاده قرار می گیرند. این پمپ ها با استفاده از انتقال انرژی دورانی از یک یا چند روتور محرک که به پروانه معروف هستند، سیال را حرکت می دهند.

سیال در امتداد محور پمپ وارد پروانه چرخان شده و با نیروی گریز از مرکز به سمت خروجی پمپ خارج می شود. این نوع پمپ می تواند مایعاتی را که حاوی جامدات معلق هستند، کنترل کند. همچنین انواع و اندازه های مختلف پمپ های سانتریفیوژ برای رفع نیازهای مختلف صنعتی وجود دارد.

  1. پمپ های شناور

پمپ های شناور عمدتاً برای انتقال فاضلاب و آب سیل استفاده می شوند، اما در صنایع دیگر نیز مورد استفاده قرار می گیرند. این پمپ ها برای کار در شرایط شدید ساخته شده اند و برای جابجایی زباله، مواد شیمیایی، آب خاکستری، آب زیرزمینی و مواد غذایی ایده آل هستند.

 

  1. سیستم های هیدرانت آتش نشانی

پمپ های هیدرانت آتش نشانی برای خدمت رسانی به سیال در فشار بالا و نیروی بالا طراحی شده اند، بنابراین در درجه اول توسط صنعت آتش نشانی استفاده می شود. این پمپ ها ممکن است در محیط های صنعتی یا در سطح خیابان نصب شوند، جایی که مستقیماً به یک سیستم آب شهری متصل می شوند.

انواع پمپ های صنعتی-پمپ های جابجایی مثبت

  1. لوب پمپ

پمپ های لوب شامل جفت “لوب” های چرخان هستند که با وجود اینکه لمس نمی شوند شبیه چرخ دنده ها هستند. همانطور که لوب ها با هم می چرخند، مکشی ایجاد می کنند که مایع را به داخل پمپ می کشد. هنگامی که مایع وارد محفظه پمپ می شود، به دام می افتد زیرا لوب ها فقط در یک جهت می چرخند.سیال همچنان به سمت ناحیه خروجی پمپ رانده می شود. از آنجایی که لوب ها با یکدیگر تماس ندارند، این نوع پمپ می تواند مایعات متراکم تری را با برخی مواد جامد کنترل کند.

 

  1. پمپ های پیچ

پمپ پیچی نوعی پمپ است که با استفاده از چندین پیچ چرخان در داخل بدنه کار می کند. با استفاده از دو یا چند پیچ که در جهت مخالف می چرخند، پمپ فشار داخلی ایجاد می کند که سیال را از داخل محفظه پمپ حرکت می دهد. فاصله بین پیچ ها حداقل است، بنابراین این نوع پمپ برای کاربردهایی مانند جابجایی ساده آب یا انتقال مواد با ویسکوزیته بالا مانند روغن و سوخت مناسب تر است.

 

  1. پمپ های دیافراگمی

پمپ های دیافراگمی با نام های پنوماتیک یا پمپ های دیافراگمی با هوا (AOD) نیز شناخته می شوند. این پمپ ها به جای نیروی الکتریکی از فشار پنوماتیک استفاده می کنند، بنابراین زمانی که برق در دسترس نیست گزینه ایده آلی هستند.

پمپ های دیافراگمی برای انتقال مواد شیمیایی با نقطه اشتعال بالا مانند حلال های فرار و مواد شیمیایی خورنده استفاده می شود. این پمپ ها دارای دو محفظه با دیافراگم هستند و هوا با استفاده از دریچه بین آن دو منتقل می شود. این تغییر در هوا چیزی است که فشار را برای حرکت سیال از یک طرف پمپ به سمت دیگر ایجاد می کند.

 

  1. پمپ های دنده ای

همانطور که چرخ دنده های داخل پمپ می چرخند، با استفاده از فرآیندی که باعث ایجاد مکش و فضای خالی در داخل سیستم می شود، مایع را وارد پمپ می کنند.

سیال ورودی به پمپ انرژی را از طریق شیارهای چرخ دنده دریافت می کند که سیال را به ناحیه خروجی هدایت می کند. از آنجایی که چرخ دنده ها در جهت خاصی می چرخند، از برگشت سیال جلوگیری می کند. پمپ های دنده ای برای انتقال روغن و گریس و همچنین مایعات غلیظی که حاوی مواد جامد نیستند استفاده می شود.

 

  1. پمپ های پیستونی

پمپ پیستونی نوع خاصی از پمپ جابجایی مثبت است که از پیستون برای ایجاد فشار مکش یا تخلیه استفاده می کند. یک موتور پیستون را به سمت عقب می راند و یک فضای خالی و خلاء ایجاد می کند که سیال را به داخل محفظه ی پمپ می کشد. با حرکت پیستون به سمت جلو، محفظه تحت فشار قرار می گیرد و مایعی که به داخل پمپ کشیده شده است تخلیه می شود.همچنین دریچه ای در پمپ تعبیه شده است که از برگشت سیال به بیرون از ورودی جلوگیری می کند. این پمپ ها برای جابجایی ساده مواد مایع بسیار کاربرد دارند .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *