مقالات

ویژگی ها و مشخصات پمپ آب

ویژگی ها و مشخصات پمپ آب

از پمپ های مخزن گرفته تا پمپ های شناور، پمپ های سطحی تا پمپ های موتوری، انواع مختلفی از پمپ آب وجود دارد که می توانید از بین آنها انتخاب کنید. علاوه بر این، همه مدل ها از نظر سرعت جریان، فشار و هد تخلیه متفاوت هستند. به دنبال تخلیه یک استخر یا کشیدن آب از یک چاه هستید؟ برای یافتن پمپ آب مناسب ادامه مطلب را بخوانید.

پمپ های شناور و سطحی: چگونه کار می کنند؟

همه انواع پمپ ها یک هدف اصلی را انجام می دهند: انتقال آب از نقطه A به نقطه B. نقطه A ممکن است یک رودخانه، یک زیرزمین یا یک چاه باشد، و نقطه B می تواند یک باغ، یک مخزن سپتیک یا یک خانه باشد. یا به طور غیر مستقیم توسط پمپ (در مورد پمپ های شناور) یا از طریق یک لوله مکش (در مورد پمپ های سطحی) مکیده می شود. سپس آب پمپ شده از طریق یک لوله تخلیه می شود. همه پمپ ها دارای یک موتور با روتور هستند که یک یا چند پروانه را به حرکت در می آورد که برای کشیدن و تخلیه آب کار می کنند. قدرت، فشار و دبی جریان متناسب با یکدیگر هستند و باید بسته به نوع پمپ و ویژگی های ذکر شده در بالا، پمپ ممکن است با برق (تک فاز یا سه فاز) یا بنزین (موتور دو زمانه یا 4 زمانه) تغذیه شود.

انواع پمپ آب و ویژگی های آنها :

نوع پمپ مورد نیاز شما بسته به کاری که با پمپ می خواهید انجام دهد متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، برای پمپاژ آب از یک چاه، تخلیه زیرزمین سیل زده یا تامین آب باران به نقاط مختلف اطراف خانه شما.

پمپ های شناور:

برای تخلیه استخر یا سپتیک تانک، به یک پمپ شناور نیاز دارید.
این پمپ ها برای غوطه ور شدن در آب ساخته شده اند و بیشتر مدل ها را می توان برای پمپاژ آب استفاده کرد. اگر به دنبال پمپاژ آب از چاهی با عمق بیش از 7 متر هستید، به یک پمپ شناور نیاز دارید (حداکثر عمق را بررسی کنید). با این نوع پمپ تنها لوله تخلیه و کابل منبع تغذیه در بالای سطح نیاز دارید. برخی از مدل‌ها قطرهای باریکی دارند، به این معنی که حتی می‌توان از آنها در فضاهای عمیق تر استفاده کرد.

پمپ های سطحی:

پمپ سطحی را می توان برای پمپاژ آب از چاه تا عمق 7 متر یا پمپاژ آب از مخزن جمع آوری آب باران یا رودخانه استفاده کرد. همانطور که از نام آن مشخص است، این نوع پمپ در بالای سطح نصب می شود و آب توسط شیلنگ مکش کشیده می شود. سپس از آب پمپ شده می توان برای آبیاری باغچه یا تامین مصارف خانگی یا سرویس بهداشتی استفاده کرد.
بوسترها و سیستم های تقویت کننده فشار:
اگر به دلیل توزیع ناکارآمد از فشار کم آب در خانه خود رنج می برید یا می خواهید فشار یک پمپ شناور یا یک پمپ سطحی را تنظیم و یا افزایش دهید، می توانید یک بوستر یا حتی یک مخزن فشار را به منظور افزایش راندمان نصب کنید. این کار منجر به دوام و صرفه جویی در هزینه ها خواهد شد .

پمپ های موتوری:

پمپ های موتوری برای پمپاژ/تخلیه مقادیر قابل توجهی آب برای مدت زمان طولانی ایده آل هستند. مشخصه های دقیقی که باید جستجو کنید به نحوه استفاده از پمپ بستگی دارد.

عملکرد انواع پمپ:

– پمپ ها معمولا برای پمپاژ انواع آب کثیف استفاده می شوند.
– پمپ های سطحی می توانند آب را از چاه ها تا عمق 7 متری و آب تمیز را از رودخانه ها (مطابق با قوانین محلی) یا سیستم های جمع آوری آب باران پمپاژ کنند.
– پمپ های شناور در کف چاه هایی با عمق بیش از 7 متر نصب می شوند.
– بوسترها برای افزایش فشار آب پمپ شده استفاده می شوند.
– بوستر پمپ ها پمپ هایی هستند که دارای بوستر فشار هستند.
– مخازن تحت فشار مخازن کوچک ذخیره آب هستند که به آنها مخازن بافر نیز گفته می شود.
– پمپ های موتور محور پمپ های سطحی با موتور احتراقی هستند.
– سیستم های تقویت کننده فشار از یک مخزن فشار، یک پمپ سطحی و یک تقویت کننده تشکیل شده است.

ویژگی های کلیدی پمپ های آب

نرخ جریان

نرخ جریان به شما می گوید که چه مقدار آب را می توان در یک دوره زمانی معین پمپ کرد. به صورت تعداد لیتر در دقیقه (l/min) یا تعداد متر مکعب در ساعت (m3/h) بیان می شود. 6 متر مکعب در ساعت معادل 100 لیتر در دقیقه است.

فشار

فشار بر حسب میله بیان می شود و نیروی پمپاژ آب را اندازه می گیرد. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که سرعت جریان و فشار با یکدیگر متناسب هستند: هرچه سطح مقطع لوله کوچکتر باشد، بدون توجه به سرعت جریان، فشار بیشتر می شود. فشار همچنین می تواند به عنوان تعدادی متر ستون آب (mWC) نشان داده شود که 10 mWC = 1 bar.

سر تخلیه

سر تخلیه (یا ارتفاع استاتیک) حداکثر ارتفاعی است که لوله تخلیه پس از پمپ به آن می رسد (ممکن است به تصویر یک سطح شیبدار کمک کند). سر تخلیه به صورت تعدادی متر داده می شود.

سر مکش

سر مکش (یا بالابر استاتیک) عمق آبی را که می توان توسط یک پمپ سطحی یا یک پمپ شناور پمپاژ کرد را مشخص می کند.

کل هد (TDH)

کل هد یا سر دینامیکی کل (TDH) مجموع سر تخلیه و سر مکش منهای تلفات اصطکاک (افت فشار ناشی از طول لوله ها، خم ها و غیره) است

 

مواد تشکیل دهنده پمپ و ویژگی های عملیاتی طراحی پمپ آب:

 طراحی و مواد یک پمپ فاکتورهای تعیین کننده برای اطمینان از عملکرد قابل اعتماد و طولانی مدت هستند. هنگام ارزیابی کیفیت پمپ، باید مواد مورد استفاده برای محفظه پمپ، محفظه موتور، شفت، پروانه و سایر اتصالات را در نظر بگیرید.

 

پمپ های تک مرحله ای یا چند مرحله ای

پمپ ها می توانند تک مرحله ای یا چند مرحله ای باشند. مدل های تک مرحله ای دارای یک پروانه هستند که آب را مکیده و پمپاژ می کند. مدل های چند مرحله ای چندین پروانه دارند. مزیت پمپ های چند مرحله ای این است که فشار آب به تدریج توسط هر پروانه افزایش می یابد. پمپ های چند مرحله ای بازده هیدرولیکی بیشتری ارائه می دهند و مقرون به صرفه تر و قوی تر هستند. با توجه به نحوه عملکرد آنها، این پمپ ها به عنوان پمپ های گریز از مرکز شناخته می شوند: چرخش پر سرعت پروانه، مایع را می مکد.

 

منبع تغذیه تک فاز یا چند فاز

مدل های مختلف بسته به ویژگی های خاص، سطوح مختلف قدرت دارند. برخی به منبع تغذیه تک فاز نیاز دارند، برخی دیگر به منبع تغذیه سه فاز نیاز دارند.

 

عملکرد خود پرایمینگ

از نظر ویژگی های کاربردی، برخی از پمپ ها به صورت خودکار (برای راه اندازی آسان تر) هستند. برخی از مدل‌ها همچنین دارای مکانیزم تشخیص سطح آب هستند که پمپ را در صورت عدم وجود آب خاموش می‌کند. بسته به اینکه چگونه و در کجا می‌خواهید پمپ خود را نصب کنید، ممکن است بخواهید تعداد دسی بل (dB) تولید شده را نیز در نظر بگیرید. برای پمپ های شناور قابل استفاده نیست).

6 نکته برای پمپاژ کارآمدتر:

1- برخی از پمپ ها دارای گیج فشار برای اندازه گیری فشار کاری هستند. انواع مختلف پمپ دارای درجه بندی ضد آب متفاوتی هستند (که با استفاده از سیستم طبقه بندی حفاظت از نفوذ (IP) بیان می شود).

2- مقادیر معمولاً برای قطر خروجی لوله 1 اینچی (26 در 34 میلی متر) داده می شود. هنگام انتخاب سیستم با مخزن فشار، به یاد داشته باشید که تنها 1/3 مخزن با آب پر شده است. 2/3 باقیمانده هوای تحت فشار است. اگر قصد دارید از مخزن تحت فشار برای تامین آب آشامیدنی استفاده کنید، مشخصات را به دقت بررسی کنید تا از مناسب بودن مخزن برای این کار مطمئن شوید.

3- اکیداً توصیه می شود که یک شیر بدون بازگشت (وسیله ای که از از دست دادن پرایم پمپ جلوگیری می کند) و یک صافی مکنده در انتهای لوله مکش (دستگاه فیلتر) نصب کنید.

4- نصب محافظ اضافه بار حرارتی در شبکه برق شما خطر اتصال کوتاه را در صورت خشک شدن پمپ کاهش می دهد.

5- پمپ ها و مخازن تحت فشار نیاز به محافظت در برابر یخ زدگی دارند. اگر قصد ندارید از پمپ خود در طول زمستان استفاده کنید، باید آن را به طور کامل تخلیه کنید و از محافظت کافی اطمینان حاصل کنید یا آن را به مکانی منتقل کنید که در معرض دما یا رطوبت منفی قرار نگیرد. اگر این کار را انجام ندهید، خطر آسیب به مهر و موم یا خوردگی زودرس وجود دارد.

6- و در نهایت، اگر نمی توانید سر و صدا را تحمل کنید، یا اگر همه محاسبات شما را ناامید کرده است، همیشه یک سطل روی یک طناب یا در واقع یک پمپ دستی وجود دارد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *