مقالات

کارکردها و موارد استفاده از پمپ آب صنعتی

کارکردها و موارد استفاده از پمپ آب صنعتی

هنگامی که شما در یک مجتمع صنعتی کار می کنید، یکی از تجهیزات مهمی که ممکن است نیاز به نصب داشته باشد، پمپ آب صنعتی است. این پمپ ها به گونه ای طراحی شده اند که سخت تر از پمپ های آب استاندارد کار کنند، که آنها را برای مصارف صنعتی ایده آل می کند. آنها همچنین برای کنترل آب و همچنین طیف گسترده ای از مایعات اضافی ساخته شده اند. دلایل مختلفی وجود دارد که چرا یک محیط صنعتی می تواند از پمپ آب استفاده کند. به عنوان مثال، این پمپ ها به طور مرتب برای حذف آب اضافی از محل های ساخت و ساز استفاده می شوند. آنها همچنین در مناطقی که سیل رایج است و آب راکد می تواند باعث مشکلاتی در جریان کار شود مفید هستند.
بسیاری از مشاغل صنعتی از این پمپ های آب برای ارسال آب به انواع فرآیندهای مختلف تولید استفاده می کنند. با این حال، از این پمپ ها می توان برای تصفیه پساب ها و پساب هایی که از تاسیسات تصفیه فاضلاب عبور می کنند نیز استفاده کرد. انواع و اندازه های مختلف پمپ آب صنعتی وجود دارد که به شما امکان می دهد پمپی را انتخاب کنید که دقیقاً نیازهای شما را برآورده کند.

عملکرد پمپ های آب صنعتی :

پمپ های آب صنعتی دارای عملکردهای مختلفی هستند که به آنها امکان می دهد در محیط های صنعتی بسیار متنوع باشند. این پمپ ها قادرند:
– آب اضافی را از محل های ساختمانی حذف کنید
– آب را در مناطقی که معمولاً در اثر باران های شدید دچار سیل می شوند، پمپ کنید
– در مناطقی که آب راکد باعث اختلالات پرهزینه در کار می شود، از شر آب خلاص شوید
– پمپ آب به بسیاری از فرآیندهای تولید مختلف، که از فرآیندهای خنک کننده و حرارتی تا استخراج و فرآیندهای قدرت را شامل می شود.
– کمک به تصفیه پساب و فاضلاب
عملکرد دقیق پمپ آب صنعتی شما به نوع پمپی که انتخاب می کنید بستگی دارد. اگر به دنبال ارسال آب به چندین فرآیند تولید در سراسر تأسیسات هستید، احتمالاً باید یک پمپ آب بزرگ با فضای کافی برای ارسال آب به کل تأسیسات تهیه کنید.

 

انواع پمپ های صنعتی:

پمپ های دینامیک

1. پمپ های گریز از مرکز

پمپ های گریز از مرکز رایج ترین نوع پمپ های صنعتی هستند که در اکثر صنایع مورد استفاده قرار می گیرند. این پمپ ها با استفاده از انتقال انرژی دورانی از یک یا چند روتور محرک که به پروانه معروف هستند، سیال را حرکت می دهند.
سیال در امتداد محور پمپ وارد پروانه چرخان شده و با نیروی گریز از مرکز به سمت خروجی پمپ خارج می شود. این نوع پمپ می تواند مایعاتی را که حاوی جامدات معلق هستند، کنترل کند. همچنین انواع و اندازه های مختلف پمپ های سانتریفیوژ برای رفع نیازهای مختلف صنعتی وجود دارد.


2. پمپ های شناور

پمپ های شناور عمدتاً برای انتقال فاضلاب و آب طوفان استفاده می شوند، اما در صنایع دیگر نیز مورد استفاده قرار می گیرند. این پمپ ها برای کار در شرایط شدید ساخته شده اند و برای جابجایی زباله، مواد شیمیایی، آب خاکستری، آب زیرزمینی و مواد غذایی ایده آل هستند.

3. سیستم های هیدرانت آتش نشانی

پمپ های هیدرانت آتش نشانی برای خدمت رسانی به سیال در فشار بالا و نیروی بالا طراحی شده اند، بنابراین در درجه اول توسط صنعت آتش نشانی استفاده می شود. این پمپ ها ممکن است در محیط های صنعتی یا در سطح خیابان نصب شوند، جایی که مستقیماً به یک سیستم آب شهری متصل می شوند.

پمپ های جابجایی مثبت

4. لوب پمپ

پمپ های لوب شامل جفت “لوب” های چرخان هستند که با وجود اینکه لمس نمی شوند شبیه چرخ دنده ها هستند. همانطور که لوب ها با هم می چرخند، مکشی ایجاد می کنند که مایع را به داخل پمپ می کشد. هنگامی که مایع وارد محفظه پمپ می شود، به دام می افتد زیرا لوب ها فقط در یک جهت می چرخند.
سیال همچنان به سمت ناحیه خروجی پمپ رانده می شود. از آنجایی که لوب ها با یکدیگر تماس ندارند، این نوع پمپ می تواند مایعات و مایعات متراکم تری را با برخی مواد جامد کنترل کند.

5. پمپ های پیچ

پمپ پیچی نوعی پمپ است که با استفاده از چندین پیچ چرخان در داخل بدنه کار می کند. با استفاده از دو یا چند پیچ که در جهت مخالف می چرخند، پمپ فشار داخلی ایجاد می کند که سیال را از داخل محفظه پمپ حرکت می دهد. فاصله بین پیچ ها حداقل است، بنابراین این نوع پمپ برای کاربردهایی مانند جابجایی ساده آب یا انتقال مواد با ویسکوزیته بالا مانند روغن و سوخت مناسب تر است.

6. پمپ های دیافراگمی

پمپ های دیافراگمی با نام های پنوماتیک یا پمپ های دیافراگمی با هوا (AOD) نیز شناخته می شوند. این پمپ ها به جای نیروی الکتریکی از فشار پنوماتیک استفاده می کنند، بنابراین زمانی که برق در دسترس نیست گزینه ایده آلی هستند.
پمپ های دیافراگمی برای انتقال مواد شیمیایی با نقطه اشتعال بالا مانند حلال های فرار و مواد شیمیایی خورنده استفاده می شود. پمپ ها دارای دو محفظه با دیافراگم هستند و هوا با استفاده از دریچه بین آن دو منتقل می شود. این تغییر در هوا چیزی است که فشار را برای حرکت سیال از یک طرف پمپ به سمت دیگر ایجاد می کند.

7. پمپ های دنده ای

پمپ دنده ای نوعی پمپ دررفتگی مثبت دوار است. همانطور که چرخ دنده های داخل پمپ می چرخند، با استفاده از فرآیندی که باعث ایجاد مکش و فضای خالی در داخل سیستم می شود، مایع را وارد پمپ می کنند.

سیال ورودی به پمپ انرژی را از طریق شیارهای چرخ دنده دریافت می کند که سیال را به ناحیه خروجی هدایت می کند. از آنجایی که چرخ دنده ها در جهت خاصی می چرخند، از برگشت سیال جلوگیری می کند. پمپ های دنده ای برای انتقال روغن و گریس و همچنین مایعات غلیظی که حاوی مواد جامد نیستند استفاده می شود.

8. پمپ های پیستونی

پمپ پیستونی نوع خاصی از پمپ جابجایی مثبت است که از پیستون برای ایجاد فشار مکش یا تخلیه استفاده می کند. یک موتور پیستون را به سمت عقب می راند و یک فضای خالی و خلاء ایجاد می کند که سیال را به داخل محفظه پمپ می کشد. با حرکت پیستون به سمت جلو، محفظه تحت فشار قرار می گیرد و مایعی که به داخل پمپ کشیده شده است تخلیه می شود.
همچنین دریچه ای در پمپ تعبیه شده است که از برگشت سیال به بیرون از ورودی جلوگیری می کند. این پمپ ها برای جابجایی ساده مواد مایع و افزایش تلاش پمپ های پیچیده تر استفاده می شوند.

 

از بین پمپ های ذکر شده در بالا ، مهمترین مدل های رایج در صنعت عبارتند از :

در حالی که انواع مختلفی از پمپ های آب صنعتی وجود دارد که می توانید برای تاسیسات خود تهیه کنید، این انواع را می توان به دو دسته جداگانه تقسیم کرد که شامل پمپ های گریز از مرکز و پمپ های جابجایی مثبت می شود. درک تفاوت بین این دو نوع پمپ، تشخیص اینکه کدام یک برای تاسیسات صنعتی شما مناسب است را برای شما آسان می کند. پمپ های گریز از مرکز بسیار رایج تر از پمپ های جابجایی مثبت هستند و صرفاً برای جابجایی آب استفاده می شوند. از سوی دیگر، پمپ های جابجایی مثبت قادر به حرکت آب و ایجاد فشار در مواقع لزوم هستند.

پمپ های گریز از مرکز

در حالی که پمپ های گریز از مرکز این پتانسیل را دارند که برای پاسخگویی به نیازهای یک تاسیسات صنعتی بسیار بزرگ باشند، این پمپ ها نیز بسیار ساده هستند و تنها شامل چند قطعه متحرک هستند. جریان آب از طریق یک پمپ گریز از مرکز ثابت و یکنواخت است، به همین دلیل است که این پمپ ها تنها برای جابجایی آب استفاده می شوند. اگر در یک محیط صنعتی کار می کنید که نیاز به ارسال آب به فرآیندهای مختلف تولید دارد، ممکن است یک پمپ گریز از مرکز برای تامین تمام نیازهای شما کافی باشد.

 

قبل از اینکه بتوان از یک پمپ گریز از مرکز استفاده کرد، باید آن را پرایم کرد، به همین دلیل است که این پمپ های خاص زمانی که در زیر منبع ورودی قرار می گیرند یا به طور کامل زیر آب قرار می گیرند، به خوبی کار می کنند. انواع مختلف پمپ های گریز از مرکز در دسترس شما عبارتند از:

– بوستر پمپ ها

– پمپ های آتش نشانی

– پمپ های شناور

– پمپ های خود پراینگ

– پمپ های چاه

– پمپ های زباله

– پمپ های توربین عمودی

– پمپ های آسیاب

– پمپ های جریان محوری

هر پمپ دارای مجموعه ویژگی های کمی متفاوت است، به همین دلیل است که به شدت توصیه می شود که اطلاعاتی در مورد انواع پمپ هایی که می توانید انتخاب کنید به دست آورید. این پمپ ها زمانی ایده آل هستند که دبی مورد نیاز شما را فراهم کنند. در حالی که این پمپ ها عمدتاً برای پمپاژ آب طراحی شده اند، اما با مایعات دیگری که مایعات رقیق در نظر گرفته می شوند نیز کار می کنند. اگر سعی کنید از ماده غلیظ تری در پمپ استفاده کنید، سرعت جریان احتمالا پایین خواهد آمد .

پمپ های جابجایی مثبت

پمپ های جابجایی مثبت از این جهت منحصر به فرد هستند که دارای پروانه نیستند، که جزء چرخشی است که در پمپ های آب گریز از مرکز یافت می شود. به جای استفاده از پروانه ها، پمپ های جابجایی مثبت با قطعات رفت و برگشتی یا چرخشی مجهز شده اند که برای حرکت آب و همچنین افزایش فشار در اطراف سمت تخلیه پمپ آب طراحی شده اند. انواع مختلفی از پمپ های جابجایی مثبت مختلف وجود دارد که تاسیسات صنعتی شما می توانند از آنها استفاده کنند که شامل موارد زیر می شود:

 

– پمپ های پریستالتیک

– پمپ های پیستونی

– پمپ های پیستونی

– پمپ های دیافراگمی

– پمپ های اندازه گیری

– پمپ های پروانه ای انعطاف پذیر

این پمپ ها معمولاً برای استفاده در تأسیسات و برای فرآیندهایی که جریان کم آب ضروری است مورد استفاده قرار می گیرند. آنها همچنین می توانند برای موقعیت های فشار بالا یا برای فرآیندهایی که ترکیبی از فشار بالا و جریان کم مورد نیاز است استفاده شوند. هر دو گزینه پمپ معمولا از فولاد کربنی یا چدن ساخته می شوند. با این حال، آنها همچنین می توانند از فولاد ضد زنگ برای تنها هدف پردازش آب ساخته شوند.

چگونه بفهمم به کدام نوع پمپ نیاز دارم؟

هنگام انتخاب پمپ آب صنعتی، مهم است که مزایا و معایب هر یک را درک کنید. برخی از پمپ های آب صنعتی برای املاک مسکونی موثرتر هستند، در حالی که برخی دیگر برای املاک تجاری و اهداف صنعتی موثرتر هستند. این را در هنگام انتخاب و خرید پمپ مناسب برای خود درنظر داشته باشید .

بسته به مقدار آبی که قرار است حمل کنید، ممکن است نیاز تهیه  پمپ های سنگین تر داشته باشید. برخی از پمپ ها برای مقابله با فشار بالا مجهزتر هستند و دبی بسیار بالاتری نسبت به سایرین دارند. همانطور که قبلا ذکر شد، پمپ های سانتریفیوژ می توانند آب را بسیار سریعتر از مدل جابجایی مثبت پمپاژ کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *