مقالات

کاربرد پمپ آب خانگی

کاربرد پمپ آب خانگی

بسیاری از خانه های شهری و روستایی به طور مداوم از پمپ آب استفاده می کنند. پمپ های آب یک ابزار حیاتی هستند که در درجه اول برای تامین آب مداوم برایمصارف مسکونی، صنعتی و کشاورزی استفاده می شوند. انواع مختلفی از پمپ آب در بازار موجود است که در این مقاله به کاربرد پمپ آب خانگی می پردازیم :

ویژگی هایی که در هنگام انتخاب یک پمپ به آن توجه کنیم :

قبل از خرید پمپ آب، باید بدانید که هنگام انتخاب آن چه مواردی را باید بررسی کنید. این ویژگی ها باید با هدف شما از خرید پمپ آب مطابقت داشته باشد. دو ویژگی اصلی وجود دارد که باید در پمپ آب به دنبال آن باشید:

1- مکش عمودی

فاصله عمودی منبع آب تا پمپ به عنوان مکش عمودی در پمپ آب شناخته می شود. این فاصله تعیین می کند که پمپ آب در هنگام انتقال آب از منبع آب به چه مقدار نیرو نیاز دارد.

2- هد تحویل عمودی

هد تحویل عمودی فاصله عمودی بین مخزن تحویل و پمپ است. قبل از نهایی کردن انتخاب پمپ، باید این ارتفاع را با هد تحویل پمپ مطابقت دهید تا پمپ با نیاز شما مطابقت داشته باشد.
اکنون که دو پارامتر را برای بررسی در پمپ آب می دانید، می توانید به دنبال انواع مختلفی از پمپ های آبی که می تواند با نیاز شما همخوانی داشته باشد در بازار بروید و مقایسه های لازم را انجام دهید و بهترین مدل را انتخاب کنید .

انواع پمپ های خانگی :

در حقیقت پمپ های خانگی در منازل برای تامین آب مورد نیاز برای فعالیت های روزانه مانند حمام کردن، نظافت، شست وشوی ظروف و……. استفاده می شوند. شش نوع رایج پمپ آب خانگی عبارتند از:

1- پمپ های خود پرایمینگ

پمپ های خود پرایمینگ بهترین پمپ ها برای مدیریت آب شیرین سرد بدون ذرات ریز و مواد شیمیایی هستند. شما می توانید از این پمپ برای مصارف مورد نیاز روزانه خود و در باغ ها استفاده کنید. این پمپ ها برای مکش آب نیازی به دریچه پایه ندارند زیرا دارای قابلیت خود پرایمینگ برای حذف هوا و مکش آب از لوله ها هستند.


پمپ های احیا کننده خودکار دارای پره هایی در دو طرف لبه هستند که در محفظه پمپ می چرخند. آب در پمپ از نوک به پایین پروانه چرخش می یابد. پمپ به این ترتیب خود را دوباره پر می کند. این پمپ ها هزینه نگهداری کمتری دارند.

2- پمپ های گریز از مرکز

درست مانند پمپ های خود پرایم، این پمپ ها برای نیاز روزانه شما به آب مناسب هستند. از این پمپ ها همچنین در مزارع کوچک، آبپاش های چمن، تخلیه چاه ها، پر کردن آب در استخرها و غیره نیز استفاده می شوند از طرفی این پمپ ها دارای دبی بالاتر و عملکرد هیدرولیکی بهتری هستند.پمپ های گریز از مرکز، انرژی جنبشی دورانی را به انرژی جریان آب هیدرودینامیکی تبدیل می کنند.

3- پمپ های شناور

یک پمپ شناور دارای یک موتور مهر و موم شده است که در آب مانند چاه های باز فرو رفته است. آنها نیازی به بتونه کاری ندارند، بنابراین انتخاب عاقلانه تری هستند. آنها دو نوع دارند، پمپ های شناور چاه باز (برای استفاده در چاه های باز) و پمپ های شناور لوله ای (برای استفاده در چاه های بسته). پمپ های شناور می توانند آب شیرین شفاف و سرد را بدون ذرات و مواد شیمیایی مدیریت کنند. اگر چاه 3-4 اینچ دارید، می‌توانید از پمپ‌های شناور لوله‌ای استفاده کنید.

4- پمپ های کمپرسور

پمپ های کمپرسور دارای طراحی برای برداشت آب از چاه های عمیقی که دارای گل هستند استفاده می شود . این پمپ ها از فشار هوا برای کشیدن آب استفاده می کنند. می توانید از این پمپ ها برای چاه هایی با عمق تا 600 فوت استفاده کنید. تخلیه بستگی به بازده چاه دارد.به طور کلی این مدل از پمپ ها به دو دسته تقسیم می شوند ، پمپ کمپرسور مونوبلاک و تسمه محور .

5- پمپ های تقویت کننده فشار

اگر دستگاهی با کیفیت می‌خواهید که منبعی از آب صاف وپرفشار را در خانه داشته باشید ، به سراغ پمپ‌های تقویت کننده فشار بروید. پمپ های تقویت کننده فشار دارای مخازن فشار داخلی هستند تا فشار آب را در تمام دهانه ها ثابت نگه دارند. پمپ آب را مطابق با فشار تنظیم شده آب می کشد و متوقف می کند، بنابراین نیازی به تنظیم منبع آب یا فشار آب ندارید.


6- پمپ های چاه کم عمق

همانطور که از نام آن پیداست، پمپ های چاه کم عمق برای چاه های کم عمق بهترین گزینه هستند زیرا بهترین مکش را دارند و برای مناطق روستایی بهترین انتخاب هستند. هد مکش آنها می تواند تا 8 متر برسد، در حالی که پمپ های سلف پرایم دارای سر مکش تا 6 متر هستند.


کدام نوع پمپ آب برای مصارف خانگی بهتر است؟

پمپ فشار محبوب ترین پمپی است که برای مصارف خانگی استفاده می شود. آنها دارای یک کنترل کننده فشار اتوماتیک هستند، به این معنی که پمپ در صورت نیاز روشن و خاموش می شود. تمام سیستم های پمپ های فشار دارای محافظ در برابر خشک شدن هستند. این کار از پمپ در مواردی که مخزن یا منبع آب خشک می شود محافظت می کند و پمپ آب شما را به طور خودکار خاموش می کند تا از سوختن مداوم موتور جلوگیری کند. از نظر بهترین نوع پمپ برای مصارف خانگی ، ما به شدت توصیه می کنیم و مشتریان را در مسیر پمپ های درایو با سرعت متغیر سوق می دهیم. این پمپ ها تنها بر اساس تقاضای شما به اندازه ای که نیاز دارند برق را روشن می کنند. در پمپ‌های دور متغیر، برخلاف پمپ‌های دور ثابت، موتور می‌تواند دور در دقیقه کارکرد را تغییر دهد. به عنوان مثال، یک پمپ با سرعت متغیر که 1.5 کیلو وات رتبه بندی می شود، ممکن است تنها از 0.2 کیلو وات برای شستشوی توالت و 0.45 کیلو وات برای استحمام استفاده کند. با روشن شدن یکباره شیرها و دوش های بیشتری، سرعت موتور پمپ ها افزایش می یابد که مصرف برق را افزایش می دهد که به نوبه خود سرعت جریان پمپ ها را نیز افزایش می دهد.

پمپ های آب به دلیل کمبود آب و همچنین افت فشار آب در بسیاری از مناطق کشور یک ضرورت در زندگی روزمره ما هستند. با این حال، اگر از روش‌هایی مانند برداشت آب باران برای حفظ آب استفاده کنیم، می‌توانیم نیاز آبی خود را بدون اعمال فشار زیاد بر منابع تجدید ناپذیر مانند آب زیرزمینی برآورده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *