مقالات

پمپ روغن داغ چیست؟

پمپ روغن داغ چیست؟

پمپ روغن داغ یا پمپ روغن حرارتی ، پمپی که به طور خاص برای حرکت سیالات انتقال حرارت در یک سیستم بسته طراحی شده است. این پمپ ها باید بتوانند دماهای بالا را تحمل کنند و سیال را به طور موثر بدون ایجاد نقاط داغ که می تواند به سیستم آسیب برساند، به گردش درآورد.

کاربردهای پمپ روغن داغ

پمپ های روغن داغ در صنایع بسیار متنوعی مورد استفاده قرار می گیرند. به نظر می رسد بسیاری از صنایع به پمپاژ سیالات داغ نیاز دارند.

صنایع چوب

یکی از رایج ترین کاربردهای پمپ روغن داغ، پخت محصولات چوبی است. فرآیند تصفیه سطح چوب را مهر و موم می کند و از تجمع رطوبت جلوگیری می کند. روکش چوب سخت، مبلمان، کابینت و بسیاری از محصولات چوبی دیگر با استفاده از فرآیند پخت روغن داغ تهیه می شوند. ام دی اف و تخته خرده چوب نیز تحت فرآیند عملیات حرارتی و فشاری مشابه عملیات چوب قرار می گیرند.

دیگ بخار، کوره یا سایر سیستم های گرمایشی

یکی دیگر از کاربردهای عمده پمپ های روغن حرارتی تجهیزات فرآیند گرمایش با روغن داغ است. صنایع شیمیایی یکی از رایج ترین صنایع است. مخازن، مخلوط‌کن‌ها، دیگ‌ها و خشک‌کن‌ها همگی باید در دماهای بالا کار کنند و برای این کار از پمپ‌های روغن حرارتی برای گرم کردن استفاده می‌کنند. مواد دارویی و همچنین کودها، لوازم آرایشی و کرم های پزشکی در راکتورهای گرم شده ای که از پمپ های روغن داغ استفاده می کنند، پردازش می شوند.

صنایع غذایی

صنعت غذا و نوشیدنی نیز از پمپ های روغن داغ استفاده مکرر می کند. معمولاً در فرآیندهای تقطیر و همچنین در سرخ کن ها برای پمپ کردن روغن پخت و پز استفاده می شود.

 

 

ویژگی ها و مزایا:

– انبساط حرارتی یکنواخت

– خط تعادل خارجی برای فشار کمتر جعبه آب بندی، حذف ذرات و کاهش بار محوری

– دمای تا 550 درجه فارنهایت را تحمل می کند

– قاب های بلبرینگ روغن کاری شده

– حلقه های سایش قابل تعویض

– پروانه های تمام ماشین کاری شده

– ریخته گری دیوارهای سنگین

– هزینه کم تعمیر

– بازدهی بالا

پمپ های روغن داغ برای سیستم های گرمایش سیالات حرارتی:

پمپ های روغن داغ به‌طور ماهرانه‌ای طراحی و سرویس‌دهی می‌شوند تا گرمایش پایدار و با دمای بالا در فشارهای پایین تولید کنند

انواع پمپ روغن داغ عبارتند از:

  • پمپ های مگ درایو
  • موتور پمپ های کنسرو شده
  • پمپ های API
  • پمپ های نوع سیل مکانیکی
 

چه نوع پمپ هایی با دمای بالا برای سیستم های روغن داغ موجود هستند؟

انتخاب پمپ ها و قطعات جایگزین با کیفیت بالا از یک سازنده قابل اعتماد به عملکرد صحیح و روان سیستم های روغن داغ کمک می کند.

پمپ های MAG-DRIVE

پمپ‌های محرک مغناطیسی – که معمولاً به آنها پمپ‌های mag-drive نیز گفته می‌شود – از آهن‌ربا برای چرخاندن پروانه‌های داخلی استفاده می‌کنند که سیال را از طریق سیستم روغن داغ عبور می‌دهند. استفاده از آهنربا نیاز به شفت های خارجی و آب بندی های همراه آنها را برطرف می کند که خطر نشتی را از بین می برد. این ویژگی باعث می شود این نوع پمپ برای سیستم هایی ایده آل باشد که دارای سیالات گران قیمت، خورنده یا سمی هستند که باید از نشت مایع یا گاز به بیرون از سیستم جلوگیری کرد.

پمپ های ماگ درایو دارای چندین مزیت هستند، از جمله:

خطر نشتی کم:

این پمپ ها اجزای شفت خارجی ندارند، که بسیاری از آسیب پذیری های احتمالی نشتی که در انواع دیگر پمپ ها وجود دارد را از بین می برد. این پمپ ها همچنین برای کاهش خطر نشت مایع (چه گاز یا مایع) آزمایش می شوند.

هزینه نگهداری کم:

پمپ های Mag-drive به نگهداری بسیار کمی در طول عمر سیستم نیاز دارند. در حالی که ممکن است نیازهای برق بیشتر از سیستم های پمپ قابل مقایسه باشد، این هزینه تا حد زیادی به دلیل فقدان هزینه های نگهداری و تعمیر رد می شود.

موتور پمپ های کنسرو شده

موتور پمپ های کنسرو شده به عنوان جایگزینی برای پمپ های محرک مغناطیسی عمل می کنند. این پمپ ها به طور مشابه به مهر و موم های مکانیکی متکی نیستند و در هنگام استفاده خطر نشتی کمی دارند، زیرا قطعات پمپ متحرک در یک محفظه مهر و موم شده قرار دارند. کاربردهای معمولی شامل استفاده در سیستم هایی است که نیاز به تضمین نشت صفر دارند، مانند سیستم هایی با سیالات گران قیمت، سیستم هایی با خنک کننده های رادیواکتیو یا سمی و هر سیستمی با سیالات خورنده.

برخی از مزایای دیگر استفاده از موتور پمپ های کنسرو شده عبارتند از:

کاهش نویز:

این پمپ ها بی صداتر از سایر پمپ های سیستم روغن داغ کار می کنند.

بهره وری فضایی:

از آنجایی که موتور و اجزای پمپ در یک واحد مشترک قرار دارند، پمپ های کنسرو شده به نیمی از فضا یا کمتر از پمپ های آب بندی شده مشابه نیاز دارند.

پمپ های API

پمپ های API برای مطابقت با استانداردهای موسسه نفت آمریکا (API) برای پمپ های هیدروکربنی طراحی شده اند. به طور خاص، پمپ‌های API دارای استانداردهای API 610 برای پمپ‌های گریز از مرکز هستند که برای شرایط فشار بالا رتبه‌بندی می‌شوند، مانند صنایع فرآوری نفت، پتروشیمی و گاز طبیعی. این پمپ ها با پوشش های پمپ بادوام ساخته شده اند که جهت مقاومت در برابر فشار و دمای بالا طراحی شده اند

پمپ های ANSI نوع دیگری از پمپ های فرآیندی هستند که برای مطابقت با استانداردهای ANSI یا موسسه ملی استاندارد آمریکا طراحی شده اند. با این حال، این پمپ ها برای سیستم هایی ساخته شده اند که مایعات رقیق مانند آب و الکل ها را مدیریت می کنند. از سوی دیگر، پمپ‌های API برای مدیریت هیدروکربن‌های چسبناک بدون ترک‌خوردگی تحت فشار افزایش‌یافته ساخته شده‌اند. کاربردهای رایج پمپ های API شامل پالایشگاه های نفت و سایر کارخانه های فرآوری در امتداد زنجیره تامین نفت است.

پمپ های نوع مهر و موم مکانیکی

همانطور که از نام این مدل از پمپ ها مشخص است ، پمپ های نوع سیل مکانیکی از آب بند مکانیکی استفاده می کنند که به عنوان یک سوپاپ و یاتاقان لغزنده برای پمپ عمل می کند. این جزء از نشت مایعات به بیرون و نشت هوا به داخل پمپ در حین کار جلوگیری می کند. با این حال، از طریق استفاده منظم، دچار سایش و در نهایت خستگی می شود که نیاز به تعویض جزء مهر و موم دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *