مقالات

تفاوت پمپ آب خانگی و پمپ آب صنعتی

تفاوت پمپ آب خانگی و پمپ آب صنعتی

پمپ آب خانگی :

به طور کلی، پمپ آب خانگی برای داشتن جریان ثابت آب برای مصارف روزانه امری ضروری است. چه برای دوش گرفتن نیاز به فشار خوب داشته باشید، چه برای گرفتن آب از چاه یا حتی آبیاری چمن، یک پمپ آب خانگی می تواند این کار را برای شما انجام دهد. اما با وجود بسیاری از انواع پمپ های آب خانگی، تصمیم گیری در مورد بهترین پمپ آب برای نیازهای شما می تواند امری دشوار باشد. برای انتخاب بهترین پمپ کافی است :

پمپ آب چگونه کار می کند؟

از زمان ابتدای تمدن ، انسان ها نیاز به انتقال آب از نقطه ای به نقطه دیگر داشته اند. قبل از برق، این کار با پمپ های دستی انجام می شد. از زمان اختراع برق، ما از پمپ های آب استفاده کرده ایم. به طور کلی یک پمپ از یک موتور (انرژی) و یک پروانه استفاده می کند تا آب را از طریق درگاه تخلیه عبور دهد. به دلیل مسیرهای پروانه و دیفیوزر، آب با سرعت بیشتری از دهانه تخلیه خارج می شود و می تواند در طول لوله کشی یا شیلنگ ها به خانه یا باغ شما منتقل شود.

1- نوع پمپ مورد نیاز خود را تعیین کنید:

نوع پمپی که انتخاب می کنید ، بستگی به این دارد که منبع آب از کجا تامین می شود و به چه نوع خروجی نیاز دارید. انواع اصلی

پمپ های آب عبارتند از:

پمپ های شناور – این پمپ ها را می توان به طور کامل در داخل آب چاه یا چاه باز غوطه ور کرد.
پمپ های کمپرسور – این پمپ ها برای جابجایی آب در جاهایی که بازده آب کمتر است استفاده می شوند و حتی در مناطقی که دارای خاک سست است نیز استفاده کرد.
پمپ های احیا کننده خود پرایمینگ – مشابه پمپ های گریز از مرکز، این پمپ ها نیز برای انتفال آب استفاده می شوند اما نیازی به پرایم ندارند. آنها را می توان برایبالا کشیدن آب از یک مخزن زمینی به یک مخزن بالا سری استفاده کرد.
پمپ های جت گریز از مرکز – این پمپ ها جریان ثابت و قوی آب را با آبی که از زیرزمین می آید فراهم می کنند. بسته به عمق، می توانید یک جت چاه عمیق گریز از مرکز یا یک پمپ جت چاه کم عمق تهیه کنید. این پمپ ها می توانند آب را از عمق بیش از 25 فوت بالا بکشند .
پمپ های گردشی درون خطی – این پمپ ها برای گردش آب گرم یا سرد در داخل خانه استفاده می شوند. آنها معمولاً با آبگرمکن برای رساندن آب گرم به قسمت های مختلف خانه نصب می شوند.
پمپ های تقویت کننده – هنگامی که جریان آب تحت فشار مورد نیاز است، به عنوان مثال در چمن ها یا حمام ها، از این نوع پمپ استفاده می شود.

2- مشخصات پمپ را بررسی کنید:

پس از تصمیم گیری در مورد نوع پمپ مورد نظر برای خرید، باید مشخصات آن را بررسی کنید. این بخش به همان اندازه مهم است که پمپ آب خانگی شما باید بتواند با فشار مورد نیاز شما مقدار کافی آب دریافت کند. در اینجا برخی از مشخصاتی است که باید به آنها توجه کنید و مورد بررسی قرار دهید آورده شده است :
نرخ تخلیه –در برخی اوقات به عنوان نرخ جریان نیز شناخته می شود، این میزان بر حسب لیتر در دقیقه (LPM) اندازه گیری می شود و به معنی مقدار آبی خواهد بود که در یک زمان مشخص پمپاژ می شود. هر چه بالاتر باشد، سریعتر آب را پمپاژ می کند. محدوده 100-200 LPM معمولا برای یک پمپ خانگی کافی است.
Head Range – Head در اینجا به سر تخلیه اشاره دارد – فاصله عمودی که آب را پمپاژ می کنید. محدوده هد باید در این فاصله باشد تا پمپ آب به طور موثر آب را پمپاژ کند. این در متر (متر) اندازه گیری می شود.

توان – مقدار برقی است که پمپ در هنگام پمپاژ آب مصرف می کند و می توان آن را بر حسب کیلووات (کیلووات) و اسب بخار (HP) اندازه گیری کرد. این محدوده بین 0.5-1.5 اسب بخار برای اکثر پمپ ها است و برخی مانند پمپ گردش داخلی به 0.16 اسب بخار نیاز دارند. این بسته به سایر مشخصات پمپ متفاوت خواهد بود، اما به طور کلی با افزایش مقدار آب پمپ شده و محدوده هد، قدرت نیز افزایش می یابد.

گارانتی پمپ را بررسی کنید:

هنگام خرید پمپ آب خانگی باید گارانتی موجود را نیز بررسی کنید. از آنجایی که آنها یک موتور دارند و ساختار آنها می تواند پیچیده باشد، اگر مشکلی در پمپ آب شما پیش آمد، باید بتوانید با یک متخصص تماس بگیرید که می تواند به شما کمک کند.

 

پمپ آب صنعتی :

هنگامی که شما در بخش صنعتی فعالیت دارید ، یکی از تجهیزات مهمی که ممکن است نیاز به نصب داشته باشید، پمپ آب صنعتی است. این پمپ ها به گونه ای طراحی شده اند که سخت تر از پمپ های آب استاندارد کار کنند، که آنها را برای تنظیمات صنعتی ایده آل می کند. آنها همچنین برای کنترل آب و طیف گسترده ای از مایعات اضافی ساخته شده اند. دلایل مختلفی وجود دارد که چرا یک محیط صنعتی می تواند از پمپ آب استفاده کند. به عنوان مثال، این پمپ ها به طور مرتب برای حذف آب اضافی از محل های ساخت و ساز استفاده می شوند. آنها همچنین در مناطقی که سیل رایج است و آب راکد می تواند باعث مشکلاتی در جریان کار شود مفید هستند.
بسیاری از مشاغل صنعتی از این پمپ های آب برای انتقال آب به انواع فرآیندهای مختلف تولید استفاده می کنند. با این حال، از این پمپ ها می توان برای تصفیه پساب ها و پساب هایی که از تاسیسات تصفیه فاضلاب عبور می کنند نیز استفاده کرد. انواع و اندازه های مختلف پمپ آب صنعتی وجود دارد که به شما امکان می دهد پمپی را انتخاب کنید که دقیقاً نیازهای شما را برآورده کند.

نحوه عملکرد پمپ آب صنعتی :

پمپ های آب صنعتی دارای عملکردهای مختلفی هستند که به آنها امکان می دهد در محیط های صنعتی بسیار متنوع باشند. این پمپ ها قادرند:
– آب اضافی را از محل های ساختمانی حذف می کند
– آب را در مناطقی که معمولاً در اثر باران های شدید دچار سیل می شوند، پمپ می کند
– در مناطقی که آب راکد باعث اختلالات پرهزینه در کار می شود، از شر آب خلاص می شوید
– پمپ آب به بسیاری از فرآیندهای تولید مختلف، که از فرآیندهای خنک کننده و حرارتی تا استخراج و فرآیندهای قدرت را شامل می شود.
– کمک به تصفیه پساب و فاضلاب
عملکرد دقیق پمپ آب صنعتی شما به نوع پمپی که انتخاب می کنید بستگی دارد. اگر به دنبال ارسال آب به چندین فرآیند تولید در سراسر تأسیسات خود هستید، احتمالاً باید یک پمپ آب بزرگ با فضای کافی برای ارسال آب به کل تأسیسات تهیه کنید.

انواع رایج پمپ آب صنعتی :

در حالی که انواع مختلفی از پمپ های آب صنعتی در بازار وجود دارد که می توانید برای تاسیسات خود تهیه کنید، این انواع را می توان به دو دسته جداگانه تقسیم کرد که شامل پمپ های گریز از مرکز و پمپ های جابجایی مثبت می شود. درک تفاوت بین این دو نوع پمپ، تشخیص اینکه کدام یک برای تاسیسات صنعتی شما مناسب است را برای شما آسان می کند. پمپ های گریز از مرکز بسیار رایج تر از پمپ های جابجایی مثبت هستند و صرفاً برای جابجایی آب استفاده می شوند. از سوی دیگر، پمپ های جابجایی مثبت قادر به حرکت آب و ایجاد فشار در مواقع لزوم هستند.

پمپ های گریز از مرکز

در حالی که پمپ های گریز از مرکز این پتانسیل را دارند که برای پاسخگویی به نیازهای یک تاسیسات صنعتی بسیار بزرگ باشند، این پمپ ها ساختار بسیار ساده دارند و تنها شامل چند قطعه متحرک هستند. جریان آب از طریق یک پمپ گریز از مرکز ثابت و یکنواخت است، به همین دلیل است که این پمپ ها تنها برای جابجایی آب استفاده می شوند. اگر در یک محیط صنعتی کار می کنید که نیاز به ارسال آب به فرآیندهای مختلف تولید دارید، ممکن است یک پمپ گریز از مرکز برای تامین تمام نیازهای شما کافی باشد.

قبل از اینکه بتوان از یک پمپ گریز از مرکز استفاده کرد، باید آن را پرایم کرد، به همین دلیل است که این پمپ های خاص زمانی که در زیر منبع ورودی قرار می گیرند یا به طور کامل زیر آب قرار می گیرند، به خوبی کار می کنند. انواع مختلف پمپ های گریز از مرکز در دسترس شما عبارتند از:

  • بوستر پمپ ها
  • پمپ های آتش نشانی
  • پمپ های شناور
  • پمپ های خود پراینگ
  • پمپ های چاه
  • پمپ های زباله
  • پمپ های توربین عمودی
  • پمپ های آسیاب
  • پمپ های جریان محوری
  • پمپ های جابجایی مثبت

 

پمپ های جابجایی مثبت از این جهت منحصر به فرد هستند که دارای پروانه نیستند، که جزء چرخشی است که در پمپ های آب گریز از مرکز یافت می شود. به جای استفاده از پروانه ها، پمپ های جابجایی مثبت با قطعات رفت و برگشتی یا چرخشی مجهز شده اند که برای حرکت آب و همچنین افزایش فشار در اطراف سمت تخلیه پمپ آب طراحی شده اند. انواع مختلفی از پمپ های جابجایی مثبت مختلف وجود دارد که تاسیسات صنعتی شما می توانند از آنها استفاده کنند که شامل موارد زیر می شود:

  • پمپ های پریستالتیک
  • پمپ های پیستونی
  • پمپ های پیستونی
  • پمپ های دیافراگمی
  • پمپ های اندازه گیری
  • پمپ های پروانه ای انعطاف پذیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *