مقالات

بهترین پمپ شناور صنعتی

بهترین پمپ شناور صنعتی

پمپ چیست؟

پمپ وسیله ای است که برای انتقال سیالات از یک مکان به مکان دیگر استفاده می شود. انواع مختلفی از پمپ ها وجود دارد که در صنایع مختلف در سراسر جهان استفاده می شود. پمپ شناور نوعی پمپ معروف است. که از انوع پمپ گریز از مرکز چند مرحله ای است. پمپ شناور به عنوان پمپ چاه نیز شناخته می شود. پمپ های شناور نوعی خاص از پمپ ها هستند و به گونه ای طراحی شده اند که به طور کامل غوطه ور در آب کار کنند. اهمیت انتخاب بهترین پمپ شناور صنعتی برای عملکرد بهتر را نمی توان نادیده گرفت. انتخاب پمپ نامناسب نه تنها می تواند منجر به کاهش راندمان پمپاژ شود، بلکه هزینه های زائد و بی مورد در مجموعه را افزایش می دهد.

پمپ شناور صنعتی :

پمپ شناور وسیله ای مکانیکی است که برای انتقال آب به سمت سطح استفاده می شود این پمپ دارای یک موتور مهر و موم شده هرمتیک متصل به بدنه پمپ است که به فشار دادن سیال به سمت سطح کمک می کند.این پمپ از معروف ترین نوع پمپ گریز از مرکز است و عمدتاً برای پمپاژ آب از چاه ها استفاده می شود. این نوع پمپ با تغییر حرکت چرخشی (سرعت) به انرژی جنبشی، آب را به سمت سطح می راند و پره های دیفیوزر بیشتر این K.E را به انرژی فشار تبدیل می کنند.
مزیت قابل توجه این پمپ این است که می تواند از ایجاد حفره در پمپ جلوگیری کند – این پمپ ها به پمپ های شناور معروف هستند زیرا به طور کامل در آب غوطه ور می شوند. بنابراین، هدف اصلی این پمپ ها این است که آب را از مخازن، چاه ها یا سایر ظروف با غوطه ور شدن در آب یا سیالات دیگر خارج کنند. این پمپ‌ها همچنین در کاربردهای نفت سنگین آب گرم استفاده می‌شوند که در آن از مایع تحت فشار از زمین برای تغذیه موتور هیدرولیک در چاه‌ها به جای موتور الکتریکی استفاده می‌شود.
در سال 1928، Armais Arutunoff اولین پمپ شناور را کشف کرد. او مهندس سیستم حمل و نقل نفت ارمنستان بود. طراحی این پمپ توسط Pleuger Pumps در سال 1929 تعیین شد. معمولاً این پمپ نیازی به پرایمینگ ندارد زیرا کاملاً در سیال غوطه ور می شود. با این حال، این پمپ با کیفیت بالا پیچیدگی ایجاد می کند و نمی تواند بدون مشکل به درستی کار کند، بنابراین هرگز از آب خارج نمی شود. این پمپ ها در بسیاری از موقعیت ها انتخاب خوبی هستند زیرا از ایجاد حفره در پمپ جلوگیری می کنند. پمپ های شناور در صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارند. به عنوان مثال، پمپ های شناور تک مرحله ای برای اهداف صنعتی، فاضلاب و زهکشی استفاده می شوند و پمپ های چند مرحله ای برای اهداف صنعتی، تجاری، شهری و مسکونی ترجیح داده می شوند.

پمپ های شناور چگونه کار می کند؟

عملکرد پمپ شناور کمی متفاوت تر از پمپ جت است. زیرا پمپ های جت، سیال را با کشیدن آن منتقل می کنند در حالی که پمپ های شناور با فشار دادن سیال را منتقل می کنند. پمپ آب شناور ماشینی است که با یک موتور کاملا آب بندی شده متصل می شود. این یک نوع پمپ گریز از مرکز است. بنابراین عملکرد آن بسیار شبیه به انواع دیگر پمپ های گریز از مرکز است. پمپ های شناور به طور کامل در آب غوطه ور می شوند. در حین کار پمپ آب شناور، آب را به سمت سطح منتقل می کند. همانطور که آب چاه یا مخزن توسط شیر پایی وارد پمپ می شود، به پروانه برخورد می کند. پروانه یک واحد چرخشی است که دارای چندین تیغه ثابت است. این پروانه با یک موتور الکتریکی از طریق یک شفت متصل می شود. پروانه با چرخش شفت می چرخد. با برخورد آب به پره های پروانه، پره ها انرژی جنبشی آب را به سرعت منتقل می کنند و سرعت آب را افزایش می دهند. پس از عبور از پروانه، آب وارد دیفیوزر می شود که سرعت آب را بیشتر به انرژی فشار تبدیل می کند. به این ترتیب دیفیوزر فشار مورد نظر آب را افزایش می دهد. پس از آن، آب تحت فشار از طریق دریچه خروجی پمپ تخلیه می شود. به این ترتیب پمپ های شناور آب را به سمت سطح می راند.

 

در یک پمپ شناور به چه چیزی باید توجه کرد؟

هنگام تهیه یک پمپ شناور، پنج عنصر کلیدی وجود دارد که باید بسته به نیازهای عملیاتی خود به آنها توجه کنید:
– به دنبال پمپ با دستگاه آب بند باشید. این دستگاه از پمپ شما در برابر خرابی موتور محافظت می کند و در دراز مدت در هزینه شما صرفه جویی می کند.
– مطمئن شوید که پمپ شما دارای کابل دو غلاف است. این برای سلامت و ایمنی بهینه مورد نیاز است، که همیشه باید در تنظیمات صنعتی در اولویت باشد.
– پمپ های شناور باید طوری طراحی شوند که در طول چندین سال در برابر استفاده مداوم و فرسودگی مقاومت کنند. به دنبال پمپی با قطعات کروم بالا یا بخش ضخیم مانند پروانه ها و صفحات سایش باشید که در برابر سال ها سایش و اصطکاک محافظت می کند و پمپ شناور شما عمر طولانی تری خواهد داشت.
– اگر به پمپی نیاز دارید که بتواند مواد جامد مانند ماسه و سنگ‌های کوچک را تحمل کند، ممکن است بخواهید به دنبال پمپ‌های سنگینی باشید که برای محیط‌های سخت‌تر ساخته شده است.
– به دنبال یک پمپ شناور با طراحی نسبتاً ساده باشید. اگر پمپ بتواند نکات بالا را برآورده کند و هر کاری را که نیاز دارید انجام دهد، هر چه میزان پیچیدگی کمتر باشد تعمیر آن ارزان تر و سرویس دهی آسان تر خواهد بود.

انواع پمپ شناور

پمپ های شناور انواع مختلفی دارند که بیشتر در مخازن و چاه های مختلف استفاده می شوند. معروف ترین انواع پمپ های چاه شناور در زیر آورده شده است:

  • پمپ چاه عمیق
  • پمپ استیل ضد زنگ
  • پمپ مکش پایین
  • پمپ پر روغن
  • پمپ کولر آبی
  • پمپ زیر آب
  • پمپ جریان مخلوط و محوری
  • پمپ شناور کرومپتون

 

کاربردهای پمپ شناور

پمپ های شناور به طور منظم در سیستم های مخزن استفاده می شوند، اما می توانند برای کاربردهای مختلف دیگری نیز استفاده شوند:
• آبگیری و پمپاژ چاه عمیق

• پمپاژ آب آلوده

• تصفیه آب و فاضلاب

• فرآوری نفت

• کشاورزی

• معدن

• قطعنامه سیل

• مکان هایی با فضای محدود یا محدودیت های نویز

• برج های خنک کننده

• ایستگاه های بالابر فاضلاب

• زهکشی ساختمانی

به طور کلی، بهتر است از پمپ های آب شناور در محیط های بسیار خورنده یا با مایعات ساینده استفاده نکنید. دمای بالای سیال و جامدات با قطر وسیع نیز می تواند برای پمپ های شناور مشکل ایجاد کند. هنگامی که برنامه نیاز به پمپاژ آب از عمق 25 فوتی یا بیشتر دارد، یک پمپ آب شناور را انتخاب کنید. اکثر پمپ های گریز از مرکز برای تحمل عمق 25-28 فوت رتبه بندی می شوند در حالی که پمپ های شناور می توانند هدهای 50-150 فوت (بسته به واحد) را تحمل کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *